19 kwietnia 2025
Historia i idea Okres międzywojenny i okupacja

Obóz Wielkiej Polski

Obóz Wielkiej Polski powstał w okresie szczególnych napięć politycznych, stanowiąc odpowiedź na przejęcie władzy przez sanację po zamachu majowym w 1926 roku. Roman Dmowski dostrzegł wówczas potrzebę stworzenia ruchu, który nie tylko będzie przeciwwagą dla autorytarnej władzy Józefa Piłsudskiego, lecz także stanie się narzędziem odbudowy narodowego ducha w społeczeństwie. OWP nie miał być klasyczną partią polityczną – jego ambicją było ukształtowanie nowej, narodowej elity.

Inspiracją dla Dmowskiego były doświadczenia zagraniczne, zwłaszcza z Włoch rządzonych przez Mussoliniego. Jednak już na etapie tworzenia organizacji, lider OWP zaznaczał wyraźnie, że faszyzm stanowi jedynie model przejściowy:

„Tworząc Obóz mieliśmy przed oczami faszyzm. […] Dziś można powiedzieć, że system rządów wzorowanych na faszyzmie jest dobry na czas krótki, by od niego przejść do innego.”

Celem OWP było nie tyle uczestnictwo w bieżących sporach parlamentarnych, co wychowanie społeczeństwa w duchu narodowym i przygotowanie go do przejęcia władzy:

„Obóz Wielkiej Polski nie jest partią polityczną w zwykłem tego słowa znaczeniu. Jest on organizacją narodową, mającą na celu wychowanie społeczeństwa w duchu idei narodowej.”

Organizacja została powołana podczas zjazdu w Poznaniu, 4 grudnia 1926 roku. Zgromadziła przedstawicieli Związku Ludowo-Narodowego oraz innych środowisk prawicowych. Sam Dmowski postrzegał OWP jako konstrukcję długofalową, zorientowaną na przebudowę państwa polskiego na gruncie wartości narodowych i katolickich:

„Głównym zadaniem Obozu Wielkiej Polski jest odbudowa państwa polskiego w duchu narodowym, opartym na silnych podstawach moralnych i społecznych.”

Tym samym OWP od początku nosił w sobie cechy ruchu ideowego – elitarnego, hierarchicznego, a jednocześnie masowego w ambicjach wpływu. Ruch ten wyrastał z tradycji narodowo-demokratycznej, ale był już jej nową odsłoną – radykalniejszą, dynamiczniejszą i lepiej dostosowaną do epoki kryzysu liberalizmu i demokracji parlamentarnej.

Idea i program

Ideologia Obozu Wielkiej Polski była wynikiem skrzyżowania głównych nurtów myśli narodowej z elementami konserwatyzmu, katolicyzmu społecznego oraz inspiracji zagranicznych – szczególnie włoskiego faszyzmu i francuskiego nacjonalizmu integralnego. OWP miał ambicję stać się organizacją nie tylko polityczną, ale także duchowo-moralną – narzędziem wychowania narodu i odbudowy państwa na fundamencie jedności narodowej, dyscypliny i siły.

Centralną ideą była organizacja narodu jako całości, zintegrowanej wokół wspólnych wartości. Dmowski postrzegał naród jako „ciało zdolne kierować się jedną myślą i działać według jednego planu” – postulował tym samym odejście od demokracji liberalnej i pluralizmu politycznego. W modelu politycznym OWP podstawą ustroju miało być przywództwo elity narodowej, wyłonionej nie przez głosowanie, lecz przez „wartości duchowe i intelektualne”.

„Nieliczna grupa wiedząca, czego chce, przerastająca wartościami duchowymi bierną masę […] ma moralne prawo narzucenia swoich rządów ogółowi” – pisał Stanisław Kozicki, bliski współpracownik Dmowskiego.

Program polityczny OWP został sformułowany w kilku kluczowych broszurach: Zagadnienia Rządu (Dmowski), Polityka i Gospodarstwo (Rybarski), Praworządność (Wasiutyński), Polityka zagraniczna (Berezowski). Ich wspólnym mianownikiem było przekonanie, że państwo polskie musi zostać odbudowane w duchu narodowym – jako narzędzie służące wspólnocie narodowej, a nie jedynie strukturze prawnej.

OWP opowiadał się za silną władzą wykonawczą, ograniczeniem roli parlamentu i wprowadzeniem elementów hierarchii społecznej. Model ustrojowy miał być funkcjonalny, scentralizowany, pozbawiony partyjnych walk i rozproszenia decyzyjnego. W sferze ideowej OWP przywiązywał ogromną wagę do religii katolickiej jako „moralnego kręgosłupa narodu” oraz podstawy wychowania młodych pokoleń. Postulowano ścisły związek Kościoła z państwem, przy zachowaniu formalnej wolności sumienia.

Ideologia OWP miała zatem charakter kompleksowy: polityczny, religijny, społeczny i kulturowy. Była odpowiedzią na kryzys systemu demokratycznego, ale też projektem całościowej przebudowy państwa i narodu – w duchu jedności, porządku i odpowiedzialności.

Obóz Wielkiej Polski od początku był projektowany jako organizacja elitarna, o ściśle określonej strukturze i wewnętrznej dyscyplinie. Roman Dmowski i jego współpracownicy odrzucili typową formułę partii politycznej na rzecz ruchu narodowego, który miał jednocześnie formować przyszłą elitę władzy oraz kształtować masy społeczne.

Na czele OWP stała Wielka Rada, której przewodniczył sam Dmowski jako „Wielki Oboźny”. W skład tego organu wchodzili także m.in. Tadeusz Bielecki i Roman Rybarski. Całość organizacji była podzielona terytorialnie – na dzielnice, okręgi i koła – z jasno określoną hierarchią i pionem dowodzenia. Struktura ta miała nie tylko zapewniać sprawność działania, lecz także wychowywać członków w duchu posłuszeństwa, odpowiedzialności i wspólnoty narodowej.

Charakterystyczną cechą OWP była bogata symbolika, inspirowana zarówno historią Polski, jak i współczesnymi wzorcami organizacyjnymi. Wprowadzono jednolite umundurowanie: piaskowe koszule (lub kurtki), granatowe spodnie i berety. Znakiem rozpoznawczym stał się mieczyk Chrobrego, który symbolizował siłę, odwagę i ciągłość tradycji. Używano także rzymskiego pozdrowienia, wzorowanego na włoskich faszystach, co było wyrazem podkreślenia dyscypliny i jedności.

Szczególne miejsce w strukturze zajmował Ruch Młodych, który z czasem zdominował działalność całej organizacji. Choć pierwotnie OWP nie miał być organizacją młodzieżową, to właśnie młodzi aktywiści, często wywodzący się ze Związku Akademickiego Młodzież Wszechpolska, nadali mu największą dynamikę. Ruch Młodych miał własną odznakę, hymn („Hymn Młodych”) i zjazdy, z których pierwszy odbył się we Lwowie już w 1927 roku.

Symbolika OWP pełniła funkcję integrującą i mobilizującą. Była także formą komunikacji idei – silna wizualna tożsamość wzmacniała przekaz ideowy i wyróżniała organizację na tle innych ruchów politycznych. W połączeniu z hierarchiczną strukturą i konsekwentnym szkoleniem członków, czyniła z OWP organizację nowoczesną, jak na realia II RP – a zarazem silnie osadzoną w narodowej i katolickiej tradycji.

Wizje gospodarcze i ustrojowe Obozu Wielkiej Polski stanowiły jeden z najważniejszych aspektów jego programu, ukazując dążenie do głębokiej przebudowy państwa – nie tylko pod względem politycznym, ale także społecznym i ekonomicznym. Charakterystyczne dla OWP było dążenie do stworzenia silnego, scentralizowanego państwa narodowego, zdolnego do aktywnej interwencji w życie społeczne i gospodarcze.

OWP wyraźnie dystansował się od modelu liberalno-demokratycznego. W opinii Dmowskiego i jego współpracowników demokracja parlamentarna prowadziła do anarchii, rozproszenia odpowiedzialności i demoralizacji życia publicznego. W zamian proponowano system oparty na zasadach hierarchicznych, elitaryzmu i etosu narodowego. Władza wykonawcza – prezydent lub rząd – miała być silna i skuteczna, wspierana przez organizację narodu, a nie przez zmienne układy partyjne.

Dmowski pisał:

„Naród jest źródłem władzy, lecz dopóki nie jest zorganizowany, dopóty jego władza jest iluzoryczna. Trzeba więc naród zorganizować – uczynić zeń ciało zdolne kierować się jedną myślą i działać według jednego planu.”

Organizacja narodu miała zastąpić partie polityczne i sejmowy partykularyzm. W centrum projektu znajdowała się elita narodowa – duchowa i intelektualna – której misją miało być przewodzenie masom.

W łonie OWP istniały dwie konkurencyjne wizje gospodarcze. Z jednej strony, Roman Rybarski reprezentował nurt liberalno-konserwatywny, opowiadający się za gospodarką wolnorynkową i ograniczoną rolą państwa. Z drugiej – młodsze pokolenie narodowców, zwłaszcza związane z Ruchem Młodych, postulowało model społeczno-korporacyjny, inspirowany m.in. włoską koncepcją trzeciej drogi.

Koncepcja ta przewidywała integrację pracodawców i pracowników w ramach korporacji branżowych, mediujących interesy społeczne i unikających konfliktów klasowych. Państwo miało pełnić funkcję arbitra i organizatora życia gospodarczego – nie jako właściciel, lecz jako strażnik ładu narodowego.

Spór ten nie został do końca rozstrzygnięty, lecz ukazuje wewnętrzną żywotność intelektualną OWP. Niezależnie od różnic, wspólnym mianownikiem pozostawało przekonanie, że gospodarka musi służyć narodowi – nie kapitałowi ani klasom społecznym.

Organizacja

Obóz Wielkiej Polski, mimo swojej elitarnej koncepcji i ideowego charakteru, zdołał przyciągnąć szerokie grono zwolenników, głównie z warstw średnich i inteligenckich. Społeczna baza organizacji była zróżnicowana, lecz łączyła się wspólnym mianownikiem: poczuciem narodowej misji i sprzeciwu wobec rządów sanacyjnych.

Najważniejszą grupą, na której opierał się rozwój OWP, była młodzież akademicka. W środowiskach uniwersyteckich, zwłaszcza w Poznaniu, Lwowie, Warszawie i Wilnie, OWP znajdował podatny grunt dla swoich idei. Szczególną rolę odegrał tu Związek Akademicki Młodzież Wszechpolska, z którego wyrosła większość liderów Ruchu Młodych – najbardziej dynamicznej frakcji w łonie OWP.

Młodzi członkowie organizacji, niejednokrotnie zawiedzeni nieskutecznością parlamentaryzmu i biernością starszych elit, szukali w OWP przestrzeni dla działania, dyscypliny i sprawczości. Z ich inicjatywy narodziła się m.in. symbolika ruchu: umundurowanie, hymn, odznaki – oraz intensywna działalność formacyjna i publiczna. Pierwszy zjazd Ruchu Młodych odbył się już w 1927 roku we Lwowie, a jego liderzy – Zdzisław Stahl i Tadeusz Bielecki – stali się twarzami narodowego aktywizmu.

Poza środowiskami akademickimi OWP cieszył się poparciem inteligencji, nauczycieli, niższych urzędników oraz przedstawicieli klasy średniej, zwłaszcza w regionach takich jak Wielkopolska, Pomorze czy Śląsk. W tych obszarach popularność OWP wiązała się z silnymi tradycjami narodowymi i nieufnością wobec idei centralizmu sanacyjnego.

Mimo wysiłków, Obóz nie zdołał w pełni zintegrować klasy robotniczej i chłopstwa, choć podejmowano próby ich organizacji poprzez lokalne struktury i działania edukacyjne. Barierą była nie tylko konkurencja ruchu ludowego i socjalistycznego, ale także wizerunek OWP jako organizacji „inteligenckiej” i moralnie wymagającej.

Społeczna baza OWP pokazuje więc organizację, która – mimo elitarnego rdzenia – potrafiła oddziaływać na istotne segmenty społeczeństwa, oferując wizję zorganizowanego i silnego narodu. Jej mobilizacyjna siła, zwłaszcza wśród młodych, była jednym z powodów, dla których OWP zaczęto traktować jako poważne wyzwanie polityczne.

Stosunek do mniejszości narodowych

Jednym z najbardziej kontrowersyjnych aspektów działalności Obozu Wielkiej Polski był jego stosunek do mniejszości narodowych, zwłaszcza Żydów, Niemców i Słowian wschodnich. W zgodzie z ideą budowy państwa narodowego, OWP postulował model, w którym Polska miała być państwem etnicznie i kulturowo jednolitym, a nie wielonarodową mozaiką, jaką odziedziczono po zaborach.

W centrum krytyki OWP znalazła się społeczność żydowska, którą obwiniano o dominację w sferze gospodarczej, finansowej i medialnej. Hasła ograniczenia wpływów Żydów, a w bardziej radykalnych wersjach – ich całkowitego wyłączenia z życia publicznego, pojawiały się w deklaracjach i ulotkach organizacyjnych. Postulowano m.in. numerus clausus na uczelniach wyższych, bojkot gospodarczy oraz wykluczenie z instytucji państwowych. Tego rodzaju działania i retoryka budziły zarówno poparcie, jak i silne sprzeciwy – szczególnie wśród środowisk liberalnych i lewicowych.

W odniesieniu do mniejszości słowiańskich – przede wszystkim Ukraińców, Białorusinów i Rusinów – OWP postulował polonizację kulturową, ale nie zakładał ich eliminacji z życia publicznego. Głównym celem było stopniowe włączenie tych społeczności w orbitę kultury polskiej i narodowej lojalności. Odróżniano je tym samym od „obcych kulturowo”, takich jak Niemcy czy Żydzi.

Szczególne miejsce w retoryce OWP zajmowało zagrożenie niemieckie. Organizacja dostrzegała nie tylko problem mniejszości niemieckiej w Polsce, ale również długofalowe niebezpieczeństwo związane z obecnością Prus i polityką rewizjonizmu niemieckiego. W dokumentach ideowych formułowano cel „odzyskania” ziem uważanych za rdzenne słowiańskie – Górnego i Dolnego Śląska, Pomorza, ziemi lubuskiej, a nawet Warmii i Mazur.

Konflikt z sanacją i represje wobec Obozu Wielkiej Polski

Od samego początku istnienia Obóz Wielkiej Polski znajdował się na kursie kolizyjnym z rządzącym obozem sanacyjnym. Powstanie organizacji w 1926 roku było odpowiedzią na zamach majowy i przejęcie władzy przez Józefa Piłsudskiego i jego stronników. OWP, jako formacja antysanacyjna, gromadziła i formowała ideową opozycję, co czyniło ją zagrożeniem dla władzy, która nie tolerowała niezależnych, masowych ruchów o charakterze politycznym.

Pierwsze represje przyszły już w maju 1927 roku, gdy aresztowano 15 czołowych działaczy OWP. W październiku tego samego roku Dyrekcja Policji Państwowej zawiesiła działalność struktur OWP we Lwowie i Małopolsce, uznając ją za organizację „godzącą w interesy państwa”. Mimo to działalność Obozu była kontynuowana – rozwijała się szczególnie w Wielkopolsce, na Pomorzu, Śląsku i w ośrodkach akademickich.

Rok 1932 przyniósł eskalację działań represyjnych. Tylko w Wielkopolsce przeprowadzono 150 procesów sądowych przeciw członkom OWP. Oskarżenia dotyczyły m.in. rozpowszechniania ulotek, organizowania nielegalnych zgromadzeń i „inspirowania ekscesów społecznych”. Represje miały charakter punktowy, ale konsekwentny – polegały zarówno na represjach policyjnych, jak i działaniach administracyjnych (rozwiązywanie lokalnych struktur, cenzura, naciski na urzędników i nauczycieli).

Władze sanacyjne wyraźnie obawiały się wpływu OWP na młodzież i klasę średnią, a także rosnącej radykalizacji haseł w Ruchu Młodych. Część działaczy, nie godząc się z biernością organizacyjną, zaczęła odchodzić w kierunku tworzenia bardziej radykalnych struktur, jak późniejszy Obóz Narodowo-Radykalny (ONR).

Ostateczny cios przyszedł 28 marca 1933 roku, gdy OWP został rozwiązany decyzją władz, na podstawie art. 16 prawa o stowarzyszeniach z 1932 roku. W oficjalnym uzasadnieniu podano:

„działalność kolidującą z kodeksem karnym i nakazami władz państwowych przez stałe inspirowanie ekscesów i zaburzeń, podsycanie nienawiści partyjnej i rasowej, urządzanie demonstracji i zgromadzeń z wyraźnym zamiarem podburzania ludności przeciwko władzom państwowym.”

Rozwiązanie OWP nie oznaczało jednak końca idei narodowej – przeciwnie, wielu jego działaczy kontynuowało działalność w strukturach Stronnictwa Narodowego lub przyszłych organizacjach narodowo-radykalnych. Konflikt z sanacją zapisał się w historii jako starcie dwóch konkurencyjnych wizji Polski – jednej opartej na autorytecie państwa, drugiej na prymacie narodu.

Dziedzictwo i recepcja Obozu Wielkiej Polski po 1933 roku

Choć Obóz Wielkiej Polski formalnie przestał istnieć w marcu 1933 roku, jego idee, struktury i kadry przetrwały w różnych formach i odciskają swoje piętno w historii Polski aż do dziś. Dziedzictwo OWP należy rozpatrywać wieloaspektowo – politycznie, organizacyjnie, ideowo i symbolicznie.

Bezpośrednim kontynuatorem wielu idei i kadr OWP było Stronnictwo Narodowe, które od 1928 roku przejęło rolę głównego nośnika myśli narodowej. Wielu członków i liderów OWP zasiliło jego szeregi, kontynuując pracę nad organizacją struktur lokalnych, szkoleniem młodzieży oraz promowaniem narodowo-katolickiego modelu państwa.

W latach 30. wyraźnie widoczny był wpływ Ruchu Młodych OWP na powstanie Obozu Narodowo-Radykalnego (ONR) – bardziej radykalnego, rewolucyjnego odgałęzienia ruchu narodowego. Symbolika, język, struktura i postulaty ONR czerpały wprost z dorobku OWP, choć kierowały się jeszcze dalej w stronę rewolucji narodowej i autorytaryzmu.

Po II wojnie światowej, w warunkach PRL, historia OWP została niemal całkowicie wymazana z oficjalnego dyskursu. Organizacja była przedstawiana jednoznacznie negatywnie – jako nacjonalistyczna, antysemicka i reakcyjna. Dopiero po 1989 roku pojawiła się możliwość bardziej zniuansowanej debaty nad jej znaczeniem. Część środowisk akademickich i publicystycznych zaczęła ponownie analizować dorobek OWP, oddzielając warstwę ideologiczną od społecznego kontekstu i próbując zrozumieć fenomen ruchu z perspektywy historycznej.

Współcześnie symbole OWP – jak mieczyk Chrobrego, piaskowe koszule czy „Hymn Młodych” – są używane przez niektóre organizacje narodowe, choć ich interpretacja bywa wybiórcza. Dziedzictwo OWP to również przykład mobilizacji społecznej, formacji młodzieży i budowy nowoczesnej struktury organizacyjnej. Niezależnie od ocen, ruch ten odegrał ważną rolę w kształtowaniu oblicza polskiej prawicy XX wieku – jego echo odnaleźć można w języku, symbolice i aspiracjach wielu środowisk również współcześnie.

Obóz Wielkiej Polski, choć istniał zaledwie kilka lat, pozostawił po sobie wyraźny ślad w historii politycznej II Rzeczypospolitej. Był ruchem wyjątkowym – łączącym w sobie elitarne ambicje z masowym oddziaływaniem, ideowość z praktyką organizacyjną, a narodowy konserwatyzm z nowoczesnymi metodami formacyjnymi. Jego twórcy, z Romanem Dmowskim na czele, pragnęli stworzyć nową jakość w polskim życiu publicznym – opartą na jedności narodowej, katolickich wartościach i sile organizacyjnej.

Ideologia OWP, zakorzeniona w myśli narodowej, była odpowiedzią na kryzys demokracji i dominację sanacji. Choć wzorowano się częściowo na włoskich modelach, to tworzono własną wersję „organizacji narodu”, dopasowaną do polskich realiów i tradycji. OWP nie unikał kontrowersji – zwłaszcza w podejściu do mniejszości narodowych – jednak jego działalność nie ograniczała się do hasłowej polityki, lecz obejmowała także wychowanie, kształcenie elit, organizowanie struktur i budowanie wspólnoty.

Zakończenie działalności OWP w 1933 roku nie oznaczało końca jego wpływu. Idee przetrwały – w Stronnictwie Narodowym, ONR, a także w powojennej myśli narodowej. Dziedzictwo organizacji jest złożone: z jednej strony dostrzegamy w nim źródło mobilizacji, ideowego zaangażowania i dyscypliny społecznej, z drugiej – ślady ekskluzywizmu i radykalizacji, które stanowią przestrogę przed uproszczeniami i skrajnościami.

Analiza OWP skłania do szerszej refleksji nad tym, jak w czasach politycznego chaosu i napięć rodzą się ruchy, które pragną odnowić naród, porządkując jego życie według wspólnych wartości. Obóz Wielkiej Polski pozostaje świadectwem takiej próby – wciąż wartym poznania i rozważenia, zwłaszcza w epoce, gdy pytania o tożsamość, wspólnotę i państwo nie straciły nic ze swojej aktualności.

Dariusz Wolny

Leave feedback about this

  • Quality
  • Price
  • Service

PROS

+
Add Field

CONS

+
Add Field
Choose Image