W Warszawie 13 czerwca br. odbył się Kongres Mobilności zorganizowany przez środowisko Mazowieckiej Wspólnoty Samorządowej we współpracy z Bezpartyjnymi Samorządowcami i inicjatywą Stop Korkom.
– Dość utrudniania życia mieszkańcom Warszawy! Chcemy normalnej Warszawy!, chcemy referendum – mówił na scenie wiceburmistrz Ochoty, Grzegorz Wysocki.
W Kongresie Mobilności w Warszawie wzięło udział ponad 200 osób, głównie mieszkańców Warszawy i okolic, a także przedsiębiorców i samorządowców. Liderzy protestu przedstawili diagnozę sytuacji w Warszawie i zaprezentowali pytania referendalne.
Jak powiedział Dariusz Kacprzak, wiceburmistrz Pragi Północ: ,,To sześć kluczowych pytań. Mieszkańcy Warszawy mają dość! Chcemy zorganizować referendum w tej sprawie, jesteśmy zdeterminowani! i zorganizowani”. Jak dodał Konrad Rytel, prezes
Mazowieckiej Wspólnoty Samorządowej: ,,Nie ma lepszego rozwiązania niż zapytanie mieszkańców bezpośrednio w drodze referendum jak chcą żyć i funkcjonować na terenie Warszawy”. Natomiast Dorota Stegienka, burmistrz dzielnicy Ochota, podkreśliła: ,,Konsultacje z mieszkańcami powinny odbywać się w sposób rzetelny i reprezentatywny”. Z kolei Jakub Dobromilski, prezes Fundacji Starzyńskiego podkreślił: ,,Warszawa zamiast walczyć z autami, powinna wziąć się za piece tzw. kopciuchy! To są najwięksi truciciele jak wynika z badań!”. Jak pytała retorycznie Aleksandra Rutkowska z powiatu otwockiego: ,,Czy wszyscy mamy przesiąść się na rowery lub hulajnogi? To absurd”.
Z kolei Marek Woch, sekretarz BS wyliczał: ,,Wiele osób przyjeżdża samochodem do Warszawy do pracy lub na spotkania. Czy istnieje w Warszawie skuteczna polityka parkingowa? Plan długofalowy?…”. Jak dodał Kamil Mórawski: ,, Władze Warszawy prowadzą konsekwentną politykę eliminacji transportu samochodowego oraz mają zamiar pozbawić nas prawa posiadania samochodu. Jesteśmy przekonani, że większość warszawiaków nie popiera takich rozwiązań”. Wacław Bilnicki, ekspert Rady Programowej MWS zauważył, że: ,,Transport i energetyka. Dwa tematy, które będą bardzo ważne w najbliższych latach. W październiku 2022 r. pokazaliśmy propozycję programowe dla woj. mazowieckiego i Warszawy. Dzisiaj kontynuujemy debatę jak rozwijać Warszawę i ułatwiać funkcjonowanie mieszkańcom”. Natomiast Grzegorz Zadworny wskazał na konkret:,,Zwężenie ulicy Grójeckiej to jeden z bardziej kontrowersyjnych pomysłów ostatnich lat. Badania rok do roku pokazują spadek poparcia dla tego pomysłu”. Paweł Skwierawski podsumował wydarzenia podczas kongresu:,, Bardzo udane wydarzenie. Sporo osób i konstruktywnej dyskusji. Cieszę się, że mogłem zaprezentować punkt widzenia naszej inicjatywy, ale też większości mieszkańców Warszawy. Przedstawiłem sporo argumentów”. Jak skomentował dyskusję podczas kongresu, ekspert ds. transportu Janusz Zubrzycki: ,,W przypadku rozważania wprowadzenia strefy tempo 30, ważne jest dokładne przeanalizowanie lokalnych warunków, potrzeb i kontekstu, a także uwzględnienie zarówno wad, jak i korzyści tego rozwiązania. Podejmowanie decyzji powinno opierać się na konsultacjach z lokalnymi społecznościami, ekspertami ds. transportu, urbanistyki oraz środowiska, aby jak najlepiej dostosować rozwiązania do potrzeb mieszkańców i miasta. Powiem w skrócie: strefy tempo 30 mają masę wad”.
W kongresie wzięli udział również reprezentanci stowarzyszeń z innych województw. Jak powiedział obecny podczas kongresu, koordynator struktur Bezpartyjnych Samorządowców w woj. łódzkim Radosław Gajda: ,,Nie tylko Warszawa ma ten problem. W innych dużych polskich miastach takich jak Łódź również. Jako Bezpartyjni Samorządowcy jesteśmy najbliżej mieszkańców i słyszymy jak bardzo korki utrudniają im codzienne funkcjonowanie. Dlatego startujemy do Sejmu i Senatu RP żeby mieć wpływ nie tylko na politykę lokalną, ale również krajową”.
W drugiej części Kongresu odbyła się debata z udziałem samorządowców, ekspertów, przedsiębiorców, a także uczestników kongresu.
[komunikat prasowy]