REKLAMA/Advertisement

PKP Cargo nie chce być wyłącznie przewoźnikiem kolejowym. Stawia na logistykę [WIDEO]

146

O koniecznych inwestycjach w rozwój infrastruktury oraz założeniach Krajowego Systemu Wsparcia Logistycznego dyskutowali uczestnicy VI Kongresu Rozwoju Transportu w Wieliczce (19-20 listopada 2019).

– Siłę polskiej gospodarki trudno sobie wyobrazić bez infrastruktury, a tylko z silnym partnerem każdy będzie się liczyć – powiedział otwierając drugi dzień kongresu prezes PKP Cargo, Czesław Warsewicz. Jego zdaniem obecnie konieczne jest prowadzenie otwartego dialogu na temat stworzenia Krajowego Systemu Wsparcia Logistycznego. Składa się niego nie tylko infrastruktura kolejowa, ale również drogowa, lotnicza i portowa.

REKLAMA/Advertisement

Jak uważa Warsewicz, istotne jest spojrzenie na infrastrukturę w szerszym ujęciu. Chodzi tu między innymi o koordynację wszystkich elementów i stworzenie spójnego systemu wsparcia logistycznego w środowisku ograniczonych zasobów.

– Nie tylko nasze drogi są rozjeżdżane przez ciężarówki. Przewozy intermodalne (przewóz ładunków wykorzystujący więcej niż jeden rodzaj transportu) rosną dwucyfrowo i stanowią obecnie 10 proc. całej struktury. To nadal mało, ale to między innymi kwestia posiadania odpowiedniego taboru i terminali przeładunkowych, których w Polsce jest trzykrotnie mniej niż w Europie – stwierdził prezes PKP Cargo.

REKLAMA/Advertisement

REKLAMA/Advertisement

– W Polsce mamy raptem 38 terminali przeładunkowych. Tymczasem w Niemczech jest ich 170. Dodatkowo gęstość sieci kolejowej jest niższa niż przed 89 rokiem (5,3 km na 100 km). Nadal wykluczonych jest ponad 100 polskich miast i 200 gmin. To uzmysławia nam, jak wiele jeszcze mamy do zrobienia – powiedział Mirosław Antonowicz, członek zarządu PKP S.A.

Wśród najważniejszych inwestycji z punktu widzenia rozwoju krajowej infrastruktury uczestnicy dyskusji VI Kongresu Rozwoju Transportu wymienili: Via Carpatia, Via Baltica oraz CPK (Centralny Port Komunikacyjny). Jednocześnie wskazali na to, że ten ostatni powinien być trójmodalny (integrować ze sobą transport lotniczy, drogowy i kolejowy).

Jak informował Piotr Majerczak, prezes zarządu PKP S.A., z puli 75 mld zł przeznaczonych na Krajowy Program Kolejowy do 2023 roku, aż 45 mld jest już na placach budów. Do tej pory wydano 10 mld, a kolejny pakiet umów opiewających na łączną kwotę 12 mld zł zostanie podpisany już w przyszłym roku.

REKLAMA/Advertisement

W kontekście budowy Krajowego Systemu Wsparcia Logistycznego Czesław Warsewicz przekonywał, że PKP Cargo nie chce być już wyłącznie przewoźnikiem kolejowym. Ambitne plany zakładają również działalność operatora logistycznego, który może uczestniczyć w komponowaniu kompleksowej usługi przewozowej w systemie door-to-door.

Infrastruktura to kluczowy element wzmacniania polskiej konkurencyjności, eksportu, a przez to bogacenia się państwa i przedsiębiorstw. Przy dynamicznym wzroście gospodarczym, jaki notujemy, nie możemy sobie jednak pozwolić na brak koordynacji w obszarze logistyki. Egzystujemy w warunkach ograniczonych zasobów, które musimy wykorzystać najbardziej efektywnie – stwierdził prezes PKP Cargo.

za: centrumprasowe.pap.pl

Foto: PAP/S. Leszczyński

REKLAMA/Advertisement