REKLAMA/Advertisement

Europejski Trybunał Praw Człowieka: Można wykorzystywać wizerunki Maryi i Jezusa w reklamach

523

Europejski Trybunał Praw Człowieka (ETPC) – europejski organ sądownictwa międzynarodowego powołany w 1959 r., mieszczący się w Strasburgu, orzekł izz przedstawienia Jezusa i Maryi mogą być wykorzystywane w reklamach.

ETPC skazał Litwę za ukaranie firmy Robert Kalinkin, która wykorzystała Jezusa i Maryję na plakatach i w Internecie do sprzedaży produkowanej przez siebie garderoby. Według sędziów, grzywna wydana za “obrażanie moralności publicznej” naruszała prawo spółki do wolności słowa.

REKLAMA/Advertisement

Firma wykorzystała zdjęcie wytatuowanego mężczyzny w dżinsach i ubranej na biało kobiety w perłowym naszyjniku z (obie postacie miały nad głowami aureole), opatrzone napisami “Jezu, jakie spodnie!”, “Kochana Maryjo, co za sukieneczka!”, a także “Jezusie i Mario, co macie na sobie!”. Reklamy wywołały serię protestów przed krajową agencją obrony praw konsumentów, która ukarała firmę grzywną 580 euro za nierespektowanie przekonań religijnych.

W wywiadzie udzielonym włoskiej agencji ANSA w Rzymie, jezuita Francesco Occhetta powiedział, że ETPC “zdradził zasadę świeckiego społeczeństwa opartą na poszanowaniu wolności religijnej”, orzekając że reklamy przedstawiające Jezusa i Maryję są w porządku. Occhetta, który pisze dla wpływowego jezuickiego magazynu “Civilta Cattolica”, powiedział:

REKLAMA/Advertisement

– Jeśli chronisz wolność wypowiedzi, powinieneś także zabezpieczyć prawo do niedoświadczania swoich uczuć religijnych. To kwestia kontroli i równowagi, nie można ustanowić jednej zasady, aby niszczyć inną.

REKLAMA/Advertisement

ansa.it