Wed\u0142ug raport\u00f3w Watch Health Care w ostatnich kilku latach czas oczekiwania na wizyt\u0119 u specjalisty w Polsce wyd\u0142u\u017cy\u0142 si\u0119 o prawie dwa miesi\u0105ce. \u015arednio co czwarty Polak deklaruje niezaspokojone potrzeby w zakresie opieki zdrowotnej \u2013 wynika z danych EHIS, KE i Eurostatu przytaczanych w tegorocznym raporcie SGH i Forum Ekonomicznego w Karpaczu. \u2013 W kwestii systemu ochrony zdrowia potrzebujemy porozumienia mi\u0119dzy wszystkimi partiami, tu powinno by\u0107 wypracowane systemowe rozwi\u0105zanie i \u2013 niezale\u017cnie od opcji politycznej \u2013 ono powinno by\u0107 wdra\u017cane ju\u017c w tej chwili, \u017ceby\u015bmy w d\u0142ugiej perspektywie mieli wymierne efekty \u2013<\/em> podkre\u015bla dr hab. Ma\u0142gorzata Stefania Lewandowska, profesor warszawskiej SGH.<\/strong><\/p>\n\n\n\n \u2013 Polska zajmuje niestety do\u015b\u0107 niechlubne, wysokie miejsce pod wzgl\u0119dem liczby os\u00f3b deklaruj\u0105cych niezaspokojon\u0105 potrzeb\u0119 ochrony zdrowia ze wzgl\u0119du na zbyt d\u0142ugi czas oczekiwania, czyli kolejki do specjalist\u00f3w. To jest 25,7 proc. obywateli. Oczywi\u015bcie to s\u0105 dane deklaratywne, natomiast na tle innych kraj\u00f3w regionu wypadamy s\u0142abo \u2013<\/em> m\u00f3wi agencji Newseria Biznes dr hab. Ma\u0142gorzata Stefania Lewandowska, profesor warszawskiej SGH, ekspertka Kolegium Gospodarki \u015awiatowej tej uczelni.<\/p>\n\n\n\n Pandemia COVID-19 uwidoczni\u0142a potrzeb\u0119 transformacji opieki zdrowotnej we wszystkich krajach UE, tak aby by\u0142a ona bardziej wydajna i odporna na kryzysy. Jedn\u0105 z kluczowych kwestii, kt\u00f3re wymagaj\u0105 poprawy, jest m.in. d\u0142ugi okres oczekiwania na konsultacj\u0119 lekarsk\u0105, wskazywany jako najwa\u017cniejszy pow\u00f3d niezaspokojonych potrzeb zdrowotnych w spo\u0142ecze\u0144stwie \u2013 pokaza\u0142 raport przygotowany przez Szko\u0142\u0119 G\u0142\u00f3wn\u0105 Handlow\u0105 z okazji tegorocznego Forum Ekonomicznego w Karpaczu. Jak wynika z przytaczanych w nim danych, bior\u0105c pod uwag\u0119 odsetek obywateli z niezaspokojonymi potrzebami w zakresie opieki zdrowotnej, Polska notuje znacznie gorszy wynik ni\u017c \u015brednia dla wszystkich pa\u0144stw Europy \u015arodkowo-Wschodniej (16,5 proc.) i ca\u0142ej UE (19,4 proc.).<\/p>\n\n\n\n \u2013 Drugim wa\u017cnym elementem niezaspokojonej potrzeby w dost\u0119pie do s\u0142u\u017cby zdrowia jest te\u017c koszt. M\u00f3wimy o publicznej s\u0142u\u017cbie zdrowia, ale ten koszt wynika prawdopodobnie z tego, \u017ce osoby, kt\u00f3re nie s\u0105 w stanie zaspokoi\u0107 swoich potrzeb w sektorze publicznym, w naturalny spos\u00f3b przekierowuj\u0105 si\u0119 do sektora prywatnego, gdzie, jak wiadomo, koszty us\u0142ug medycznych s\u0105 bardzo wysokie <\/em>\u2013 m\u00f3wi dr hab. Ma\u0142gorzata Stefania Lewandowska. \u2013 Mniej istotn\u0105, ale r\u00f3wnie\u017c wskazywan\u0105 przez respondent\u00f3w kwesti\u0105 by\u0142 te\u017c dystans, czyli niedost\u0119pno\u015b\u0107 plac\u00f3wek medycznych wynikaj\u0105ca po prostu z tego, \u017ce s\u0105 za daleko.<\/em><\/p>\n\n\n\n Wed\u0142ug raport\u00f3w Watch Health Care (WHC) w latach 2015\u20132022 \u015bredni czas oczekiwania na wizyt\u0119 u lekarza specjalisty w Polsce wyd\u0142u\u017cy\u0142 si\u0119 o 1,7 miesi\u0105ca: ze \u015brednio 2,4 do 4,1 miesi\u0105ca, czyli blisko dwukrotnie. Najd\u0142u\u017csze kolejki do lekarzy specjalist\u00f3w w 2022 roku zarejestrowano u ortodont\u00f3w (11,7 miesi\u0105ca), neurolog\u00f3w dzieci\u0119cych (11 mies.), chirurg\u00f3w naczyniowych (9,1 mies.), okulist\u00f3w (8,8 mies.) i angiolog\u00f3w (8 mies.). Watch Health Care w najnowszym raporcie podkre\u015bla te\u017c, \u017ce d\u0142ugie kolejki do lekarzy negatywnie wp\u0142ywaj\u0105 na stan zdrowia pacjent\u00f3w. Jedn\u0105 z przyczyn jest m.in. to, \u017ce w Polsce odsetek specjalist\u00f3w ochrony zdrowia jest najni\u017cszy w regionie Europy \u015arodkowo-Wschodniej. Wed\u0142ug niedawnego raportu SGH w naszym kraju na ka\u017cde 100 tys. mieszka\u0144c\u00f3w przypada \u015brednio 237 specjalist\u00f3w, podczas gdy w pozosta\u0142ych pa\u0144stwach naszego regionu jest to \u015brednio 315 specjalist\u00f3w na 100 tys. mieszka\u0144c\u00f3w.<\/p>\n\n\n\n \u2013 Konstytucyjnie wszyscy obywatele maj\u0105 zagwarantowany r\u00f3wny dost\u0119p do us\u0142ug medycznych. Niestety w rzeczywisto\u015bci \u2013 nie tylko w Polsce, ale i w wielu innych krajach \u2013 tak si\u0119 nie dzieje. Ilekolwiek wydaliby\u015bmy pieni\u0119dzy, to zawsze ich b\u0119dzie za ma\u0142o. Natomiast jako ekonomista i osoba, kt\u00f3ra jest r\u00f3wnie\u017c pacjentem, chcia\u0142abym, \u017ceby w dyskursie publicznym nie m\u00f3wi\u0142o si\u0119 o wydatkach na s\u0142u\u017cb\u0119 zdrowia, ale o inwestycji. Wydatek kojarzy si\u0119 z czym\u015b, co nie przynosi zwrotu, natomiast inwestycja w d\u0142u\u017cszej perspektywie przyniesie owoce i tak w\u0142a\u015bnie jest z ochron\u0105 s\u0142u\u017cby zdrowia. To jest inwestycja w kapita\u0142 ludzki, a on przyczynia si\u0119 z kolei do rozwoju gospodarczego \u2013<\/em> podkre\u015bla ekspertka Kolegium Gospodarki \u015awiatowej SGH. \u2013 Je\u015bli zmienimy akcenty w dyskursie publicznym, to ju\u017c b\u0119dzie du\u017co, bo by\u0107 mo\u017ce dzi\u0119ki temu zmieni si\u0119 percepcja polityk\u00f3w, ale r\u00f3wnie\u017c pacjent\u00f3w i lekarzy, kt\u00f3rzy poczuj\u0105 si\u0119 elementem systemu przyczyniaj\u0105cego si\u0119 nie do wydatkowania pieni\u0119dzy, ale do wzrostu gospodarczego.<\/em><\/p>\n\n\n\n Z przeprowadzonego w 2021 roku badania CBOS (\u201eOpinie na temat funkcjonowania systemu opieki zdrowotnej\u201d) wynika, \u017ce 66 proc. Polak\u00f3w jest niezadowolonych z funkcjonowania publicznej s\u0142u\u017cby zdrowia. Taki sam odsetek badanych negatywnie oceni\u0142 te\u017c dost\u0119pno\u015b\u0107 i mo\u017cliwo\u015b\u0107 szybkiego wykonania bada\u0144 diagnostycznych w ramach NFZ. Zdecydowana wi\u0119kszo\u015b\u0107 wyrazi\u0142a r\u00f3wnie\u017c niezadowolenie z powodu niewystarczaj\u0105cej liczby personelu w szpitalach (71 proc.) oraz trudno\u015bci w dost\u0119pie do specjalist\u00f3w (82 proc.). Co istotne, w stosunku do poprzedniej edycji tego badania z 2018 roku oceny wi\u0119kszo\u015bci aspekt\u00f3w dotycz\u0105cych funkcjonowania opieki zdrowotnej w Polsce znacznie si\u0119 pogorszy\u0142y, wiele z nich zanotowa\u0142o rekordowo niskie noty.<\/p>\n\n\n\n \u2013 Nie powinno by\u0107 tych antagonizm\u00f3w pomi\u0119dzy publiczn\u0105 a prywatn\u0105 s\u0142u\u017cb\u0105 zdrowia. Wr\u0119cz przeciwnie, ona istnieje, jest bardzo silna, coraz mniej wydolna, jak ju\u017c si\u0119 m\u00f3wi, poniewa\u017c ci\u0119\u017car z publicznej s\u0142u\u017cby zdrowia przenosi si\u0119 w\u0142a\u015bnie na prywatn\u0105. Wi\u0119c integracja tych obydwu system\u00f3w by\u0142aby znakomitym rozwi\u0105zaniem w sytuacji, kiedy borykamy si\u0119 z bardzo wieloma problemami w ochronie zdrowia \u2013<\/em> ocenia dr hab. Ma\u0142gorzata Stefania Lewandowska.<\/p>\n\n\n\n Z raportu SGH i\u00a0Forum Ekonomicznego w\u00a0Karpaczu wynika, \u017ce rozwi\u0105zaniem cz\u0119\u015bci bol\u0105czek systemu ochrony zdrowia jest cyfryzacja, a 80 proc. Polak\u00f3w chce rozwoju technologii cyfrowych w\u00a0obszarze e-zdrowia. Jednak w\u00a0kr\u00f3tkiej perspektywie decydenci powinni si\u0119\u00a0skupi\u0107 na wdro\u017ceniu efektywnego, ujednoliconego systemu zarz\u0105dzania ju\u017c dost\u0119pnymi danymi, np. kolejkami do specjalist\u00f3w czy elektronicznym dost\u0119pem do bada\u0144 lekarskich dla\u00a0wszystkich pacjent\u00f3w.<\/p>\n\n\n\n