Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/silnapolska/dzienniknarodowy.pl-xu9p/public_html/wp-config.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/silnapolska/dzienniknarodowy.pl-xu9p/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/silnapolska/dzienniknarodowy.pl-xu9p/public_html/wp-config.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/silnapolska/dzienniknarodowy.pl-xu9p/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/silnapolska/dzienniknarodowy.pl-xu9p/public_html/wp-config.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/silnapolska/dzienniknarodowy.pl-xu9p/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/silnapolska/dzienniknarodowy.pl-xu9p/public_html/wp-config.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/silnapolska/dzienniknarodowy.pl-xu9p/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/silnapolska/dzienniknarodowy.pl-xu9p/public_html/wp-config.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/silnapolska/dzienniknarodowy.pl-xu9p/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/silnapolska/dzienniknarodowy.pl-xu9p/public_html/wp-config.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/silnapolska/dzienniknarodowy.pl-xu9p/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/silnapolska/dzienniknarodowy.pl-xu9p/public_html/wp-config.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/silnapolska/dzienniknarodowy.pl-xu9p/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/silnapolska/dzienniknarodowy.pl-xu9p/public_html/wp-config.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/silnapolska/dzienniknarodowy.pl-xu9p/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
{"id":12271,"date":"2023-11-02T12:32:47","date_gmt":"2023-11-02T11:32:47","guid":{"rendered":"https:\/\/dzienniknarodowy.pl\/?p=12271"},"modified":"2023-11-02T12:32:49","modified_gmt":"2023-11-02T11:32:49","slug":"transport-zbiorowy-w-miastach-coraz-drozszy-ale-i-lepszy-calkowita-rezygnacja-z-samochodow-w-praktyce-moze-sie-okazac-niemozliwa","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/dzienniknarodowy.pl\/transport-zbiorowy-w-miastach-coraz-drozszy-ale-i-lepszy-calkowita-rezygnacja-z-samochodow-w-praktyce-moze-sie-okazac-niemozliwa\/","title":{"rendered":"Transport zbiorowy w miastach coraz dro\u017cszy, ale i lepszy. Ca\u0142kowita rezygnacja z samochod\u00f3w w praktyce mo\u017ce si\u0119 okaza\u0107 niemo\u017cliwa"},"content":{"rendered":"\n

\u2013\u00a0Transport przysz\u0142o\u015bci b\u0119dzie przyjazny i\u00a0bliski mieszka\u0144com\u00a0<\/em>\u2013 m\u00f3wi prof. dr hab. in\u017c. Andrzej Szarata, rektor Politechniki Krakowskiej.\u00a0Jak wskazuje,\u00a0tzw. nowa mobilno\u015b\u0107, czyli\u00a0us\u0142ugi transportu umo\u017cliwiaj\u0105ce przemieszczanie si\u0119 przy u\u017cyciu wsp\u00f3\u0142dzielonych pojazd\u00f3w \u2013 samochod\u00f3w, skuter\u00f3w, rower\u00f3w, hulajn\u00f3g \u2013\u00a0stanowi\u0105 wa\u017cne\u00a0uzupe\u0142nienie tradycyjnego transportu zbiorowego\u00a0i\u00a0s\u0105\u00a0nowoczesn\u0105,\u00a0dynamicznie rozwijaj\u0105c\u0105\u00a0si\u0119 form\u0105 zaspokojenia potrzeb mieszka\u0144c\u00f3w\u00a0miast\u00a0w zakresie przemieszczania si\u0119. <\/strong><\/p>\n\n\n\n

\u2013\u00a0Do zmiany system\u00f3w transportowych w\u00a0miastach potrzebna jest r\u00f3wnie\u017c zmiana naszych wewn\u0119trznych\u00a0przekona\u0144 i\u00a0przyzwyczaje\u0144\u00a0<\/em>\u2013\u00a0zauwa\u017ca ekspert ds. transportowych.<\/p>\n\n\n\n

\u2013 Musimy wykorzystywa\u0107 wszystkie mo\u017cliwe \u015brodki transportu po to, \u017ceby usprawni\u0107 przemieszczanie si\u0119 w miastach. Nie jeste\u015bmy w stanie tego przemieszczania si\u0119 zlikwidowa\u0107, ka\u017cdy z nas ma potrzeby transportowe. Natomiast bardzo wa\u017cne jest to, \u017ceby te etapy podr\u00f3\u017cy, kt\u00f3re musz\u0105 by\u0107 realizowane w mie\u015bcie, by\u0142y zoptymalizowane z perspektywy u\u017cytkownika i ca\u0142ego systemu transportowego <\/em>\u2013 m\u00f3wi agencji Newseria Biznes prof. Andrzej Szarata.<\/p>\n\n\n\n

W tej chwili najpopularniejszym i najcz\u0119\u015bciej wybieranym \u015brodkiem transportu w miastach wci\u0105\u017c jest prywatny samoch\u00f3d, co \u2013 w kontek\u015bcie wzrostu liczby mieszka\u0144c\u00f3w w aglomeracjach miejskich \u2013 powoduje szereg problem\u00f3w zwi\u0105zanych m.in. z korkami, smogiem, ha\u0142asem czy brakiem miejsc parkingowych. Zgodnie z danymi Centralnej Ewidencji Pojazd\u00f3w i Kierowc\u00f3w (CEPiK) w Polsce jest zarejestrowanych ok. 30 mln pojazd\u00f3w, z czego ponad 20 mln stanowi\u0105 samochody osobowe. Z kolei wed\u0142ug danych Eurostatu Polska plasuje si\u0119 na sz\u00f3stym miejscu w\u015br\u00f3d cz\u0142onk\u00f3w Unii Europejskiej pod wzgl\u0119dem liczby pojazd\u00f3w zarejestrowanych na 1 tys. mieszka\u0144c\u00f3w. Wyprzedzamy pod tym wzgl\u0119dem pot\u0119gi motoryzacyjne takie jak Niemcy, Wielka Brytania czy Francja, pozostawiaj\u0105c daleko w tyle \u015bredni\u0105 unijn\u0105 (raport \u201eZachowania transportowe mieszka\u0144c\u00f3w polskich miast\u201d). Dla przyk\u0142adu w samej Warszawie jest zarejestrowanych ponad 1,5 mln aut, co daje \u015brednio 661 samochod\u00f3w osobowych na ka\u017cdy 1 tys. mieszka\u0144c\u00f3w. Tym samym Warszawa wyra\u017anie przebija pod tym wzgl\u0119dem inne stolice europejskie.<\/p>\n\n\n\n

\u2013 \u017beby znale\u017a\u0107 co\u015b, co jest konkurencyjne dla samochodu, potrzebne jest kompleksowe spojrzenie na transport, wykorzystanie wszystkich mo\u017cliwych \u015brodk\u00f3w przewozowych i \u0142\u0105czenie ich tak, \u017ceby uwydatni\u0107 zalety ka\u017cdego z nich \u2013<\/em> m\u00f3wi rektor Politechniki Krakowskiej. \u2013 Zaczynamy oczywi\u015bcie od pieszych, poniewa\u017c rozw\u00f3j infrastruktury pieszej, rowerowej czy dla hulajn\u00f3g jest bardzo tani, bior\u0105c pod uwag\u0119 koszty inwestycyjne, a jednocze\u015bnie bardzo efektywny na kr\u00f3tkie podr\u00f3\u017ce. M\u00f3wimy tu o tzw. efekcie ostatniej mili. Trzeba pami\u0119ta\u0107, \u017ce nie wszyscy w mie\u015bcie mog\u0105 korzysta\u0107 z autobusu, tramwaju czy metra, bo nie wszyscy maj\u0105 pod domem przystanek. Ta hulajnoga elektryczna albo rower s\u0105 \u015brodkiem, kt\u00f3ry mo\u017ce wzmocni\u0107 korzystanie z transportu zbiorowego, zasili\u0107 linie autobusowe, tramwajowe czy koleje aglomeracyjne.<\/em><\/p>\n\n\n\n

Jak wynika z ostatniej edycji \u201eBarometru Nowej Mobilno\u015bci\u201d PSPA, Polacy \u2013 rezygnuj\u0105c z posiadania prywatnego samochodu \u2013 w pierwszej kolejno\u015bci chcieliby mie\u0107 mo\u017cliwo\u015b\u0107 skorzystania z wypo\u017cyczalni rower\u00f3w miejskich (24 proc.). Jest to najta\u0144sza, cz\u0119sto darmowa forma transportu, kt\u00f3ra jednocze\u015bnie pozwala na szybkie przemieszczanie si\u0119 na kr\u00f3tkich dystansach. Na kolejnych miejscach znalaz\u0142y si\u0119: us\u0142ugi mobilno\u015bci na \u017c\u0105danie, takie jak Uber i Bolt (24 proc.), taks\u00f3wki (20 proc.), carsharing (13 proc.) oraz miejskie systemy wynajmu hulajn\u00f3g (12 proc.) czy skuter\u00f3w (9 proc.).<\/p>\n\n\n\n

Z bada\u0144 PSPA wynika te\u017c, \u017ce wa\u017cnym czynnikiem, kt\u00f3ry mo\u017ce stanowi\u0107 zach\u0119t\u0119 do rezygnacji z prywatnego samochodu, jest koszt miesi\u0119cznego, zintegrowanego transportu. A\u017c 53 proc. Polak\u00f3w uwa\u017ca, \u017ce nie powinien by\u0107 wy\u017cszy ni\u017c 200 z\u0142. Dla przyk\u0142adu obecnie cena samego miesi\u0119cznego biletu ZTM w Warszawie to koszt 110 z\u0142 (strefa 1) lub 180 z\u0142 (strefa 1+2).<\/p>\n\n\n\n

\u2013 Rol\u0105 miast i samorz\u0105d\u00f3w jest takie kszta\u0142towanie systemu transportowego, \u017ceby samoch\u00f3d nie by\u0142 potrzebny. Jednak nie nale\u017cy demonizowa\u0107 samochodu, to nie jest samo z\u0142o i wr\u00f3g numer jeden, on w wielu przypadkach jest jedynym \u015brodkiem, kt\u00f3ry pozwala przemie\u015bci\u0107 si\u0119 z punktu A do B<\/em> \u2013 m\u00f3wi prof. dr hab. in\u017c. Andrzej Szarata. \u2013 S\u0105 sytuacje, w kt\u00f3rych potrzebujemy samochodu, ale nie musimy go posiada\u0107, \u017ceby z tego korzysta\u0107, bo alternatyw\u0105 mog\u0105 by\u0107 auta wsp\u00f3\u0142dzielone w systemie carsharingu. Z drugiej strony mamy te\u017c tereny podmiejskie, gdzie transport zbiorowy nigdy nie b\u0119dzie konkurencyjny i tam samoch\u00f3d musi by\u0107 dost\u0119pny. Dlatego pr\u00f3ba stworzenia systemu transportowego przysz\u0142o\u015bci b\u0119dzie pr\u00f3b\u0105 znalezienia zdrowej r\u00f3wnowagi pomi\u0119dzy tym, co mo\u017cemy zrobi\u0107 w mie\u015bcie, a tym, czego oczekuj\u0105 mieszka\u0144cy.<\/em><\/p>\n\n\n\n

Wed\u0142ug \u201eBarometru Nowej Mobilno\u015bci\u201d 28 proc. Polak\u00f3w maj\u0105cych dost\u0119p do us\u0142ug carsharingu (takie systemy na razie s\u0105 dost\u0119pne przede wszystkim w du\u017cych miastach) korzysta z takiej formy transportu, przy czym 41 proc. z nich wskazuje, \u017ce robi to codziennie lub kilka razy w tygodniu. G\u0142\u00f3wnym powodem braku zainteresowania us\u0142ugami wsp\u00f3\u0142dzielenia samochod\u00f3w w\u015br\u00f3d Polak\u00f3w, kt\u00f3rzy maj\u0105 dost\u0119p do takich us\u0142ug, jest natomiast fakt posiadania przez nich prywatnego samochodu (65 proc.).<\/p>\n\n\n\n

\u2013 Ostatnio du\u017co m\u00f3wi si\u0119 o tzw. miastach 15-minutowych, w kt\u00f3rych ca\u0142y kwarta\u0142 ulic jest tak skonstruowany, \u017ce mamy wszystko w zasi\u0119gu kr\u00f3tkiego spaceru. Je\u015bli b\u0119dziemy tak mieszka\u0107, mie\u0107 wok\u00f3\u0142 siebie wszystko, co potrzebne, to po co samoch\u00f3d? Do jednorazowego wyjazdu na wakacje w trakcie urlopu mo\u017cna go wynaj\u0105\u0107 i jest to du\u017co ta\u0144sze ni\u017c posiadanie samochodu, wszystkie zwi\u0105zane z tym op\u0142aty, podatki, utrata warto\u015bci etc. \u2013<\/em> podkre\u015bla ekspert. \u2013 To s\u0105 wszystko rozwi\u0105zania, mo\u017cliwo\u015bci techniczne, ale do zmiany system\u00f3w transportowych w miastach potrzebna jest r\u00f3wnie\u017c zmiana naszych, wewn\u0119trznych przekona\u0144 i przyzwyczaje\u0144.<\/em><\/p>\n\n\n\n

Eksperci PSPA wskazuj\u0105, \u017ce wyzwaniem jest tak\u017ce zapewnienie sprawnego systemu integruj\u0105cego wszystkie dost\u0119pne formy transportu, kt\u00f3ry dopasuje si\u0119 do oczekiwa\u0144 wi\u0119kszo\u015bci mieszka\u0144c\u00f3w miast. W tym celu potrzebny jest rozw\u00f3j aplikacji MaaS (Mobility-as-a-Service, mobilno\u015b\u0107 jako us\u0142uga), kt\u00f3re pozwol\u0105 zintegrowa\u0107 ca\u0142y system komunikacji w jednym miejscu, usprawniaj\u0105c przemieszczanie si\u0119 i optymalizuj\u0105c koszty. W takim scenariuszu 63 proc. Polak\u00f3w by\u0142oby sk\u0142onnych zrezygnowa\u0107 z posiadania w\u0142asnego samochodu, co wskazuje ogromny potencja\u0142 nowych form mobilno\u015bci na drodze do poprawy jako\u015bci \u017cycia w miastach, dekarbonizacji transportu czy zmniejszenia ruchu ulicznego.<\/p>\n\n\n\n

\u2013 Trudno jest powiedzie\u0107, w kt\u00f3rym momencie na osi czasu si\u0119 znajdujemy, je\u015bli chodzi o wdra\u017canie nowoczesnych rozwi\u0105za\u0144 transportowych. To jest proces, kt\u00f3ry ma charakter ci\u0105g\u0142y, bez przerwy b\u0119dzie si\u0119 udoskonala\u0142 i poprawia\u0142. A to wynika z faktu, \u017ce wci\u0105\u017c pojawiaj\u0105 si\u0119 nowe \u015brodki, z kt\u00f3rych mo\u017cemy korzysta\u0107. Jeszcze 5\u201310 lat temu nie mieli\u015bmy tak powszechnego dost\u0119pu do hulajn\u00f3g elektrycznych, wtedy nikt nie bra\u0142 pod uwag\u0119, \u017ce taki \u015brodek transportu mo\u017ce w mie\u015bcie wyst\u0119powa\u0107 powszechnie. Dlatego powinni\u015bmy ca\u0142y czas wy\u0142apywa\u0107 nowinki techniczne, nowe rozwi\u0105zania, pomys\u0142y, wizje czy koncepcje i je wdra\u017ca\u0107 \u2013<\/em> ocenia prof. dr hab. in\u017c. Andrzej Szarata.<\/p>\n\n\n\n

Kolejna kwestia to finansowanie transportu przez samorz\u0105dy. Koszty z tym zwi\u0105zane b\u0119d\u0105 stale ros\u0142y wraz z rozwojem mo\u017cliwo\u015bci podr\u00f3\u017cowania i ich bardziej ekologicznym charakterem.<\/p>\n\n\n\n

\u2013 Transport zbiorowy wymaga du\u017cych pieni\u0119dzy, wymaga ci\u0105g\u0142ego rozwoju, zakupu taboru, jego wymiany. A to si\u0119 wi\u0105\u017ce z\u00a0tym, \u017ce my, jako u\u017cytkownicy, mamy coraz wi\u0119ksze oczekiwania w\u00a0stosunku do komfortu jazdy, cz\u0119stotliwo\u015bci kursowania czy niezawodno\u015bci systemu transportowego. I tego nie\u00a0da si\u0119 zrobi\u0107 za darmo, za przys\u0142owiowe \u201edzi\u0119kuj\u0119\u201d. To wymaga du\u017cych \u015brodk\u00f3w. Miasta maj\u0105 za ma\u0142o pieni\u0119dzy, powinny mie\u0107 du\u017co wi\u0119cej mo\u017cliwo\u015bci na rozw\u00f3j systemu transportowego \u2013<\/em>\u00a0podkre\u015bla rektor Politechniki Krakowskiej.<\/p>\n\n\n\n