\u201eReligia jest spraw\u0105 prywatn\u0105\u201d \u2013 o to has\u0142o, kt\u00f3re wci\u0105gu ostatnich lat kilkudziesi\u0119ciu modne by\u0142o w ca\u0142ej niemal Europie, jako obowi\u0105zuj\u0105ce wskazanie przy rozstrzyganiu spraw dotycz\u0105cych stosunk\u00f3w pa\u0144stwa do religii. W ha\u015ble tym z katolickiego punktu widzenia, Prawda jest mianowicie to, \u017ce dzie\u0142o Odkupienia dokonane zosta\u0142o w stosunku do ka\u017cdej jednostki ludzkiej poszczeg\u00f3lnie, \u017ce zatem stosunek do Boga jest stosunkiem osobistym ka\u017cdego pojedynczego cz\u0142owieka, bo ka\u017cdy osobi\u015bcie zostaje zbawiony lub pot\u0119piony.<\/p>\n\n\n\n
Ale zgo\u0142a b\u0142\u0119dne by\u0142oby wyprowadzenie st\u0105d wniosku, \u017ce wp\u0142yw religii ogranicza\u0107 si\u0119 powinien do sfery \u017cycia prywatnego, nie wkraczaj\u0105c w \u017cycie zbiorowe pa\u0144stwa i narodu. Pa\u0144stwo, jako uposa\u017cona we w\u0142adz\u0119 najwy\u017csz\u0105 organizacja \u017cycia narodowego, nagradza i karze, przez ustawodawstwo swe kszta\u0142tuje stosunki rodzinne i gospodarczo-spo\u0142eczne, wp\u0142ywa na rozw\u00f3j \u017cycia kulturalnego, wychowuje m\u0142odzie\u017c i dlatego z katolickiego punktu widzenia nie jest rzecz\u0105 oboj\u0119tn\u0105, jakimi zasadami moralnymi ca\u0142a ta dzia\u0142alno\u015b\u0107 pa\u0144stwa jest przenikni\u0119ta.<\/p>\n\n\n\n
Dla katolika nie mo\u017ce by\u0107 np. rzecz\u0105 bez znaczenia, czy w\u0142adze pa\u0144stwowe nagradzaj\u0105 orderami wierno\u015b\u0107 honorowi i przysi\u0119dze a karz\u0105 wi\u0119zieniem wiaro\u0142omstwo, czy te\u017c post\u0119puj\u0105 odwrotnie. Nie b\u0119dzie on uwa\u017ca\u0142 za spraw\u0119 drugorz\u0119dna , czy np. w stosunku do prasy pa\u0144stwo zapewni swobod\u0119 g\u0142oszenia prawdy, a surowymi karami utrzymuje na wodzy oszczerc\u00f3w, czy te\u017c zachowuje si\u0119 przeciwnie. Nie zgodzi si\u0119 on nigdy, a\u017ceby ustawy pa\u0144stwa rozlu\u017ania\u0142y wi\u0119zy rodzinne, a jednocze\u015bnie tolerowa\u0142y zgorszenie itd. itd.<\/p>\n\n\n\n
W spo\u0142ecze\u0144stwie polskim licznych zwolennik\u00f3w ma dzisiaj pogl\u0105d, \u017ce celem pa\u0144stwa jest zapewnienie bezpiecze\u0144stwa fizycznego i dobrobytu materialnego obywateli, \u017ce istota walki politycznej miedzy stronnictwami \u2013 to \u015bcieranie si\u0119 interes\u00f3w gospodarczych poszczeg\u00f3lnych warstw i ugrupowa\u0144. Pogl\u0105d ten g\u0142osz\u0105 wszystkie bez wyj\u0105tku stronnictwa polityczne i szerzy go r\u00f3wnie\u017c Bezpartyjny Blok Wsp\u00f3\u0142pracy z Rz\u0105dem tworzony pod has\u0142ami solidarno\u015bci interes\u00f3w obywateli pa\u0144stwa, oczywi\u015bcie interes\u00f3w jedynie materialnych, bo\u0107 trudno m\u00f3wi\u0107 o wsp\u00f3lnocie d\u00f3br moralnych, religijnych czy kulturalnych jednocz\u0105cych w tej samie grupie politycznej chrze\u015bcijan i nie chrze\u015bcijan, Polak\u00f3w i narodowc\u00f3w \u017cydowskich itd. W jaskrawy spos\u00f3b sformu\u0142owa\u0142 t\u0119 ide\u0119 naczeln\u0105 Bezpartyjnego publicysta \u201ezachowawczego\u201d \u201eDnia Polskiego\u201d w broszurze pt. \u201eOdrodzenie pa\u0144stwa przez obiektywizm gospodarczy\u201d rzuca has\u0142o: \u201e\u015acign\u0105\u0107 nale\u017cy rozbuja\u0142e fantazje mas na teren rzeczywisto\u015bci i sk\u0142oni\u0107 ka\u017cdego obywatela do postawienia sobie fundamentalnego pytania gdzie le\u017cy m\u00f3j prawdziwy interes materialny\u201d. Oczywi\u015bcie przy tak dalece materialistycznym pojmowaniu polityki nie ma w niej w og\u00f3le miejsca dla jakiegokolwiek stanowiska religijnego i tak poj\u0119ty program polityczny z nieub\u0142agan\u0105 konieczno\u015bci\u0105 prowadzi\u0107 musi do usuni\u0119cia religii z \u017cycia pa\u0144stwowego i zachowania jej jedynie w zakresie zainteresowa\u0144 jednostki.<\/p>\n\n\n\n
Stronnictwo Narodowe ma na istot\u0119 oraz zadania pa\u0144stwa, a wobec tego tak\u017ce na istot\u0119 polityki pogl\u0105d najzupe\u0142niej odmienny. \u201ePa\u0144stwo Polskie\u201d \u2013 czytamy w programieStronnictwa \u2013 \u201ejest wyrazem d\u0105\u017ce\u0144 dziejowych Narodu, obro\u0144c\u0105 polskiej cywilizacji\u201d, a za tym samym dobra narodu, jako zwi\u0105zku duchowego, moralnego, staje si\u0119 ostatecznym celem ca\u0142ej polityki pa\u0144stwowej. Za\u015b \u201eNar\u00f3d polski\u201d \u2013 czytamy w tym\u017ce programie na innym miejscu \u2013 \u201ejest katolicki\u201d. St\u0105d ju\u017c konieczny wniosek, \u017ce nie tylko \u201eprawa przyznane Ko\u015bcio\u0142owi w konkordacie powinny by\u0107 w ca\u0142o\u015bci urzeczywistnione\u201d, ale w og\u00f3le zasadami religii rzymsko-katolickiej \u201epowinno by\u0107 przenikni\u0119te \u017cyciep ubliczne w Polsce\u201d, \u201eustawy i dzia\u0142ania w\u0142adz pa\u0144stwowych\u201d, \u017ce \u017cycie spo\u0142eczne katolickiego narodu polskiego natchnione musi by\u0107 pierwiastkami wiary i sprawiedliwo\u015bci\u201d, a w \u201ewychowaniu narodowym\u201d nie wolno zapomina\u0107 o piel\u0119gnowaniu ducha religijnego.<\/p>\n\n\n\n
Dlatego te\u017c stosunek do Ko\u015bcio\u0142a katolickiego nie jest w programie Stronnictwa Narodowego posuni\u0119ciem taktycznym, czym\u015b dodatkowym, tylko niezwi\u0105zanym organicznie z ca\u0142\u0105 jego ideologi\u0105 wp\u0142ywa on z ca\u0142okszta\u0142tu poj\u0119\u0107 o narodzie i pa\u0144stwie, ze zrozumienia prawdy wypowiedzianej przez Dmowskiego w rozprawie \u201eKo\u015bci\u00f3\u0142, Nar\u00f3d i Pa\u0144stwo\u201d (wskazania programowe Obozu Wielkiej polski zeszyt V) \u017ce \u201ereligia w \u017cyciu narod\u00f3w, jest najwy\u017cszym dobrem, kt\u00f3re dla zadanego celu nie mo\u017ce by\u0107 po\u015bwiecone\u201d.<\/p>\n\n\n\n
Jan Rembieli\u0144ski<\/strong><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":" W \u017cadnej bodaj dziedzinie zagadnie\u0144 programowych Stronnictwa Narodowego nie odcina si\u0119 tak jaskrawo od wszelkich program\u00f3w liberalnych, socjalistycznych itd. jak w\u0142a\u015bnie w ocenie donios\u0142o\u015bci roli religii w \u017cyciu zbiorowym narodu. \u201eReligia jest spraw\u0105 prywatn\u0105\u201d \u2013 o to has\u0142o, kt\u00f3re wci\u0105gu ostatnich lat kilkudziesi\u0119ciu modne by\u0142o w ca\u0142ej niemal Europie, jako obowi\u0105zuj\u0105ce wskazanie przy rozstrzyganiu spraw […]<\/p>\n","protected":false},"author":3,"featured_media":12180,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[41,43],"tags":[],"class_list":["post-12179","post","type-post","status-publish","format-standard","has-post-thumbnail","hentry","category-historia-i-idea","category-okres-miedzywojenny-i-okupacja"],"yoast_head":"\n