Rzecznik Ma\u0142ych i \u015arednich Przedsi\u0119biorc\u00f3w Adam Abramowicz skierowa\u0142 do prokuratury rejonowej wniosek o wszcz\u0119cie post\u0119powania przygotowawczego w stosunku do pracownika Zak\u0142adu Ubezpiecze\u0144 Spo\u0142ecznych \u2013 dzia\u0142aj\u0105cego jako <\/strong>funkcjonariusz publiczny, kt\u00f3ry m\u00f3g\u0142 przekroczy\u0107 swoje uprawnienia, wydaj\u0105c decyzj\u0119 dla przedsi\u0119biorcy o podstawach wymiaru sk\u0142adek na ubezpieczenia spo\u0142eczne i ubezpieczenie zdrowotne dzia\u0142aj\u0105c w ten spos\u00f3b na szkod\u0119 interesu prywatnego przedsi\u0119biorcy oraz na szkod\u0119 interesu publicznego, czyli Zak\u0142adu Ubezpiecze\u0144 Spo\u0142ecznych<\/strong><\/p>\n\n\n\n Zdaniem Rzecznika M\u015aP Adama Abramowicza w sytuacji faktycznej przedsi\u0119biorcy jako wi\u0119kszo\u015bciowego wsp\u00f3lnika sp\u00f3\u0142ki z ograniczon\u0105 odpowiedzialno\u015bci\u0105\u00a0brak by\u0142o jakichkolwiek podstaw do wydania decyzji o\u00a0podstawach wymiaru sk\u0142adek na ubezpieczenia spo\u0142eczne i ubezpieczenie zdrowotne. Pomimo tego pracownik Zak\u0142adu Ubezpiecze\u0144 Spo\u0142ecznych wyda\u0142 decyzj\u0119, w kt\u00f3rej dokona\u0142 wyk\u0142adni prawotw\u00f3rczej przepis\u00f3w art. 8 ust. 6 pkt 4, art. 6 ust. 1 pkt 5 i art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 13 pa\u017adziernika 1998 r. o systemie ubezpiecze\u0144 spo\u0142ecznych (T. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1230, ze zm., dalej: \u201eustawa o sus\u201d)\u00a0w zw. z art. 66 ust. 1 pkt 1 lit. c ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o \u015bwiadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze \u015brodk\u00f3w publicznych (T. j.\u00a0Dz. U. z 2022 r. poz. 2561, ze zm., dalej: \u201eustawa o \u015bwiadczeniach opieki zdrowotnej\u201d).<\/p>\n\n\n\n Prawotw\u00f3rczo\u015b\u0107 dokonanej wyk\u0142adni polega\u0142a na przyj\u0119ciu, \u017ce wsp\u00f3lnik sp\u00f3\u0142ki z ograniczon\u0105 odpowiedzialno\u015bci\u0105, posiadaj\u0105cy 99 % udzia\u0142\u00f3w w sp\u00f3\u0142ce, jest jedynym wsp\u00f3lnikiem jednoosobowej sp\u00f3\u0142ki z ograniczon\u0105 odpowiedzialno\u015bci\u0105, a w konsekwencji uznaniu, \u017ce taki wsp\u00f3lnik wi\u0119kszo\u015bciowy podlega ubezpieczeniom spo\u0142ecznym i ubezpieczeniu zdrowotnemu jak wsp\u00f3lnik jednoosobowej sp\u00f3\u0142ki z ograniczon\u0105 odpowiedzialno\u015bci\u0105, mimo \u017ce zgodnie z art. 4 \u00a7 1 pkt 3 ustawy z dnia 15 wrze\u015bnia 2000 r. Kodeks sp\u00f3\u0142ek handlowych (T. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1467, ze zm., dalej: \u201eKSH\u201d) jednoosobowa sp\u00f3\u0142ka z ograniczon\u0105 odpowiedzialno\u015bci\u0105 jest sp\u00f3\u0142k\u0105 kapita\u0142ow\u0105, kt\u00f3rej wszystkie udzia\u0142y nale\u017c\u0105 do jednego wsp\u00f3lnika, za\u015b ustawa o sus i ustawa o \u015bwiadczeniach opieki zdrowotnej nie zawieraj\u0105 odr\u0119bnej definicji jednoosobowej sp\u00f3\u0142ki z ograniczon\u0105 odpowiedzialno\u015bci\u0105.<\/p>\n\n\n\n Pracownik ZUS jako funkcjonariusz publiczny nie zwa\u017ca\u0142 przy tym na definicj\u0119 jednoosobowej sp\u00f3\u0142ki z ograniczon\u0105 odpowiedzialno\u015bci\u0105 wyra\u017con\u0105 w art. 4 ust. 1 pkt 3 oraz na art. 153 i art. 156 KSH \u2013 reguluj\u0105cych kwestie funkcjonowania sp\u00f3\u0142ki z ograniczon\u0105 odpowiedzialno\u015bci\u0105 jednoosobowo b\u0105d\u017a wieloosobowo. Informacja o tym, czy dana sp\u00f3\u0142ka z ograniczon\u0105 odpowiedzialno\u015bci\u0105 ma tylko jednego, czy te\u017c wi\u0119cej wsp\u00f3lnik\u00f3w, jest zamieszczana w Krajowym Rejestrze S\u0105dowym (art. 38 pkt 8 lit. d ustawy z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze S\u0105dowym, T. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 685, 825 i 1705, dalej: \u201eustawa o KRS\u201d), a dane wpisane do rejestru KRS korzystaj\u0105 z domniemania prawdziwo\u015bci \u2013 art. 17 ust. 1 ustawy o KRS \u2013 jednak r\u00f3wnie\u017c te przepisy nie zosta\u0142y wzi\u0119te pod uwag\u0119 pracownika Zak\u0142adu Ubezpiecze\u0144 Spo\u0142ecznych.<\/p>\n\n\n\n