Analitycy agencji badawczej Kantar Polska podkre\u015blaj\u0105, \u017ce spo\u017cycie warzyw i owoc\u00f3w w ci\u0105gu ostatnich trzech miesi\u0119cy wzros\u0142o niemal do tak wysokiego poziomu, jaki zosta\u0142 odnotowany w czasach pandemii. Z bada\u0144 wynika, \u017ce Polacy bardzo ch\u0119tnie w\u0142\u0105czaj\u0105 je do menu, sugeruj\u0105c si\u0119 nie tylko smakiem i sezonowo\u015bci\u0105, ale tak\u017ce do\u015b\u0107 niskimi cenami w por\u00f3wnaniu do innych produkt\u00f3w. Nie bez znaczenia jest r\u00f3wnie\u017c to, sk\u0105d pochodz\u0105 ulubione jab\u0142ka, maliny, arbuzy czy pomidory. Wybieraj\u0105c te z lokalnych upraw, mo\u017cemy bowiem zredukowa\u0107 \u015blad w\u0119glowy i zadba\u0107 o \u015brodowisko naturalne.<\/strong><\/p>\n\n\n\n Lato to doskona\u0142y moment na to, by poprawi\u0107 sw\u00f3j spos\u00f3b od\u017cywiania i zadba\u0107 o zdrow\u0105 diet\u0119, bogat\u0105 w warzywa i owoce, najlepiej w wersji surowej. Wida\u0107 to po wska\u017aniku \u201eWczoraj na talerzu\u201d, kt\u00f3ry obrazuje spos\u00f3b od\u017cywiania si\u0119 Polak\u00f3w, a konkretnie udzia\u0142 owoc\u00f3w i warzyw w diecie. Co roku latem wska\u017anik ten jest wy\u017cszy ni\u017c we wcze\u015bniejszych i p\u00f3\u017aniejszych miesi\u0105cach.<\/p>\n\n\n\n \u2013 Najnowsze badanie Kantar Polska pokazuje, \u017ce trzy najpopularniejsze owoce sierpnia to jab\u0142ko, \u015bliwka i malina, a je\u015bli chodzi o warzywa, to ziemniak, pomidor i og\u00f3rek. Jab\u0142ka tradycyjnie s\u0105 bardzo cz\u0119sto spo\u017cywane i w rankingach zazwyczaj s\u0105 dosy\u0107 wysoko, przy czym jeszcze miesi\u0105c, dwa miesi\u0105ce temu na pierwszym miejscu by\u0142a truskawka. Z kolei wcze\u015bniej w zestawieniach czysto letnich nie wyst\u0119powa\u0142a \u015bliwka, a teraz si\u0119 pojawi\u0142a i to z bardzo dobrym wynikiem. Natomiast je\u015bli chodzi o malin\u0119, to jeden z tych owoc\u00f3w, kt\u00f3re bardzo cz\u0119sto kojarz\u0105 si\u0119 Polakom w\u0142a\u015bnie z latem, natomiast jest ona dosy\u0107 popularna przez ca\u0142y rok \u2013 <\/em>m\u00f3wi agencji Newseria Lifestyle Kuba Antoszewski z Kantar Polska.<\/p>\n\n\n\n Najpopularniejsze warzywa, czyli ziemniaki i pomidory, r\u00f3wnie\u017c s\u0105 obecne w diecie Polak\u00f3w przez ca\u0142y rok i nigdy nie trac\u0105 na popularno\u015bci. Z kolei og\u00f3rek najbardziej kojarzy si\u0119 z latem.<\/p>\n\n\n\n \u2013 Razem z tym prze\u015bwiadczeniem idzie r\u00f3wnie\u017c wysoki poziom jego spo\u017cycia \u2013<\/em> zwraca uwag\u0119 Kuba Antoszewski.<\/p>\n\n\n\n Z obserwacji agencji badawczej Kantar Polska wynika, \u017ce w 2020 roku, w okresie pierwszej fali pandemii, nast\u0105pi\u0142 bardzo silny wzrost spo\u017cycia warzyw i owoc\u00f3w. Te produkty trafi\u0142y w\u00f3wczas na szczyt listy popularno\u015bci, bo Polacy zacz\u0119li coraz bardziej docenia\u0107 ich prozdrowotne w\u0142a\u015bciwo\u015bci.<\/p>\n\n\n\n \u2013 W czasie pandemii byli\u015bmy bardzo mocno przewra\u017cliwieni na punkcie swojego zdrowia i chcieli\u015bmy spo\u017cywa\u0107 wszystko, co zdrowe, a takimi produktami s\u0105 przecie\u017c warzywa i owoce. Z drugiej strony du\u017co czasu sp\u0119dzali\u015bmy w domu, lubili\u015bmy wtedy du\u017co gotowa\u0107 i po prostu by\u0142y one cz\u0119stym sk\u0142adnikiem naszych potraw. St\u0105d te wzrosty. Pandemia wyznaczy\u0142a nam bardzo wysoki, ambitny uk\u0142ad odniesienia, do kt\u00f3rego ju\u017c nigdy p\u00f3\u017aniej nie uda\u0142o nam si\u0119 dotrze\u0107. W nast\u0119pnych latach spo\u017cycie owoc\u00f3w i warzyw spada\u0142o i osi\u0105gn\u0119\u0142o \u015bredni poziom <\/em>\u2013 m\u00f3wi ekspert Kantar Polska.<\/p>\n\n\n\n Optymistyczna informacja jest jednak taka, \u017ce w ci\u0105gu trzech ostatnich miesi\u0119cy eksperci zn\u00f3w zauwa\u017cyli wzrost i w wielu przypadkach wska\u017aniki zaczynaj\u0105 si\u0119 zbli\u017ca\u0107 do tych z czas\u00f3w pandemii.<\/p>\n\n\n\n \u2013 Z naszej perspektywy i z do\u015bwiadcze\u0144 badawczych wynika, \u017ce mo\u017ce to by\u0107 zwi\u0105zane z wi\u0119ksz\u0105 dba\u0142o\u015bci\u0105 o tak zwany dobrostan. W niepewnych czasach ludzie bowiem zn\u00f3w zaczynaj\u0105 bardziej przygl\u0105da\u0107 si\u0119 swojej kondycji i tutaj owoce oraz warzywa s\u0105 dla tego procesu \u015bwietnym partnerem, najbli\u017cszym i naj\u0142atwiej dost\u0119pnym. Jest te\u017c dodatkowy efekt zwi\u0105zany z psychologi\u0105 i postrzeganiem cen w czasie inflacji. W sezonie letnim wszystkie ceny ros\u0142y, a owoce stania\u0142y, wi\u0119c te okoliczno\u015bci na pewno zach\u0119ci\u0142y konsument\u00f3w do ich zakupu \u2013 <\/em>t\u0142umaczy Kuba Antoszewski.<\/p>\n\n\n\n Jak wynika z danych GUS, owoce i warzywa w lipcu br. potania\u0142y o kilka procent wobec poziomu cen z czerwca. W por\u00f3wnaniu do cen sprzed roku wida\u0107 jednak znacz\u0105ce wzrosty \u2013 w przypadku owoc\u00f3w jest to 9,1 proc. r\/r, a w przypadku warzyw \u2013 23,5 proc. Mimo to typowo letnie sezonowe produkty w tym roku zanotowa\u0142y rekord spo\u017cycia. Co istotne konsumenci coraz wi\u0119ksz\u0105 uwag\u0119 zwracaj\u0105 na to, sk\u0105d pochodzi dany owoc czy warzywo.<\/p>\n\n\n\n \u2013 Rozmawiali\u015bmy np. o polskich arbuzach, kt\u00f3rych jestem wielkim fanem, a kt\u00f3re s\u0105 ca\u0142y czas ma\u0142o znane na polskim rynku. Tymczasem s\u0105 one niezwykle s\u0142odkie, smaczne, a ich g\u0142\u00f3wn\u0105 zalet\u0105 jest to, \u017ce rosn\u0105 100 km od Warszawy, w zwi\u0105zku z tym nie musz\u0105 pokonywa\u0107 wielu tysi\u0119cy kilometr\u00f3w, \u017ceby do nas dotrze\u0107. Nie trac\u0105 nic na swojej jako\u015bci, a co wa\u017cniejsze lub r\u00f3wnie wa\u017cne nie zostawiaj\u0105 \u015bladu w\u0119glowego takiego jak te importowane<\/em> \u2013 m\u00f3wi ekspert Kantar Polska.<\/p>\n\n\n\n Jak podkre\u015bla, z prowadzonych przez Kantar Polska bada\u0144 wynika, \u017ce po wybuchu wojny w Ukrainie wobec nat\u0119\u017cenia innych problem\u00f3w spad\u0142o nieco zainteresowanie tematem ochrony \u015brodowiska, ale mimo to wci\u0105\u017c pozostaje on wa\u017cny dla konsument\u00f3w.<\/p>\n\n\n\n \u2013 Jednym ze sposob\u00f3w radzenia sobie ze zbyt du\u017cym \u015bladem w\u0119glowym, z\u00a0zanieczyszczeniem powietrza jest poszukiwanie produkt\u00f3w, kt\u00f3re s\u0105 lokalnie produkowane. Dotyczy to g\u0142\u00f3wnie produkt\u00f3w spo\u017cywczych\u00a0<\/em>\u2013 m\u00f3wi\u00a0Kuba Antoszewski. \u2013\u00a0Wydaje si\u0119, \u017ce r\u00f3wnie\u017c je\u015bli chodzi o\u00a0owoce i\u00a0warzywa polskie, to s\u0105 na ten temat dosy\u0107 mocno wra\u017cliwi. Wiemy, \u017ce w\u00a0sklepach ludzie pytaj\u0105 si\u0119 o\u00a0to albo przynajmniej sprawdzaj\u0105 na p\u00f3\u0142kach, czy produkt spo\u017cywczy, po kt\u00f3ry si\u0119gaj\u0105, zosta\u0142 wyprodukowany w\u00a0Polsce czy za granic\u0105. Oczywi\u015bcie cena odgrywa rol\u0119, ale generalnie rzecz bior\u0105c,\u00a0r\u00f3wnie\u017c\u00a0to, gdzie zosta\u0142 wyprodukowany. Polacy preferuj\u0105 polskie produkty.<\/em><\/p>\n\n\n\n za: newseria.pl<\/em><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":" Analitycy agencji badawczej Kantar Polska podkre\u015blaj\u0105, \u017ce spo\u017cycie warzyw i owoc\u00f3w w ci\u0105gu ostatnich trzech miesi\u0119cy wzros\u0142o niemal do tak wysokiego poziomu, jaki zosta\u0142 odnotowany w czasach pandemii. Z bada\u0144 wynika, \u017ce Polacy bardzo ch\u0119tnie w\u0142\u0105czaj\u0105 je do menu, sugeruj\u0105c si\u0119 nie tylko smakiem i sezonowo\u015bci\u0105, ale tak\u017ce do\u015b\u0107 niskimi cenami w por\u00f3wnaniu do innych produkt\u00f3w. Nie bez znaczenia jest r\u00f3wnie\u017c […]<\/p>\n","protected":false},"author":3,"featured_media":11908,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[40],"tags":[],"class_list":["post-11907","post","type-post","status-publish","format-standard","has-post-thumbnail","hentry","category-gospodarka"],"yoast_head":"\n