#
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/silnapolska/dzienniknarodowy.pl-xu9p/public_html/wp-config.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/silnapolska/dzienniknarodowy.pl-xu9p/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/silnapolska/dzienniknarodowy.pl-xu9p/public_html/wp-config.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/silnapolska/dzienniknarodowy.pl-xu9p/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/silnapolska/dzienniknarodowy.pl-xu9p/public_html/wp-config.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/silnapolska/dzienniknarodowy.pl-xu9p/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/silnapolska/dzienniknarodowy.pl-xu9p/public_html/wp-config.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/silnapolska/dzienniknarodowy.pl-xu9p/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/silnapolska/dzienniknarodowy.pl-xu9p/public_html/wp-config.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/silnapolska/dzienniknarodowy.pl-xu9p/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/silnapolska/dzienniknarodowy.pl-xu9p/public_html/wp-config.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/silnapolska/dzienniknarodowy.pl-xu9p/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/silnapolska/dzienniknarodowy.pl-xu9p/public_html/wp-config.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/silnapolska/dzienniknarodowy.pl-xu9p/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/silnapolska/dzienniknarodowy.pl-xu9p/public_html/wp-config.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/silnapolska/dzienniknarodowy.pl-xu9p/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
{"id":11771,"date":"2023-08-21T09:18:44","date_gmt":"2023-08-21T07:18:44","guid":{"rendered":"https:\/\/dzienniknarodowy.pl\/?p=11771"},"modified":"2023-08-21T09:18:47","modified_gmt":"2023-08-21T07:18:47","slug":"polska-turystyka-rosnie-pomimo-inflacji-w-tym-roku-tradycyjnie-najwieksza-popularnoscia-cieszy-sie-baltyk","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/dzienniknarodowy.pl\/polska-turystyka-rosnie-pomimo-inflacji-w-tym-roku-tradycyjnie-najwieksza-popularnoscia-cieszy-sie-baltyk\/","title":{"rendered":"Polska turystyka ro\u015bnie pomimo inflacji. W tym roku tradycyjnie najwi\u0119ksz\u0105 popularno\u015bci\u0105 cieszy si\u0119 Ba\u0142tyk"},"content":{"rendered":"\n

\u2013<\/strong>\u00a0<\/em>Polski Ba\u0142tyk staje si\u0119 coraz bardziej popularny m.in. w\u015br\u00f3d Czech\u00f3w, kt\u00f3rzy t\u0142umnie ju\u017c odwiedzaj\u0105 polskie pla\u017ce i\u00a0j\u0119zyk czeski mo\u017cna tam us\u0142ysze\u0107 prawie r\u00f3wnie cz\u0119sto jak j\u0119zyk polski \u2013<\/em>\u00a0m\u00f3wi Lucjan Karasiewicz, prezes Nadwi\u015bla\u0144skiej Agencji Turystycznej. Jak wskazuje, krajowa baza turystyczna i\u00a0noclegowa przyci\u0105ga nie\u00a0tylko coraz wi\u0119cej go\u015bci z\u00a0zagranicy, ale i\u00a0Polak\u00f3w, kt\u00f3rzy \u2013 dzi\u0119ki bonom turystycznym \u2013 mieli okazj\u0119 na nowo odkry\u0107 rodzime, lokalne atrakcje.\u00a0<\/strong><\/p>\n\n\n\n

\u2013 Bran\u017ca turystyczna ca\u0142y czas lobbuje i\u00a0prowadzi rozmowy o\u00a0tym, \u017ceby przywr\u00f3ci\u0107 ten bon w\u00a0jakiej\u015b formie, poniewa\u017c on rzeczywi\u015bcie okaza\u0142 si\u0119 skuteczny. To by\u0142o realne wsparcie dla\u00a0bran\u017cy turystycznej, ale te\u017c realne wsparcie dla\u00a0polskich rodzin \u2013<\/em>\u00a0podkre\u015bla ekspert.<\/p>\n\n\n\n

\u2013 Nie obserwujemy zasadniczych zmian w regionach, kt\u00f3re ciesz\u0105 si\u0119 w\u015br\u00f3d Polak\u00f3w najwi\u0119ksz\u0105 <\/em>popularno\u015bci\u0105. Latem kr\u00f3luj\u0105 wojew\u00f3dztwo pomorskie i zachodniopomorskie. Oko\u0142o 60 proc. Polak\u00f3w, kt\u00f3rzy planuj\u0105 w wakacje co najmniej jednodniowy wyjazd, wybiera si\u0119 w\u0142a\u015bnie nad Ba\u0142tyk. Kolejne 20 proc. to s\u0105 szeroko poj\u0119te g\u00f3ry, 10 do 15 proc. wybiera si\u0119 na Mazury, a reszta to r\u00f3\u017cnego rodzaju lokalne atrakcje, kt\u00f3rych w Polsce te\u017c jest bardzo wiele \u2013 <\/em>m\u00f3wi agencji Newseria Biznes Lucjan Karasiewicz, prezes Nadwi\u015bla\u0144skiej Agencji Turystycznej.<\/p>\n\n\n\n

Wed\u0142ug badania przeprowadzonego na pocz\u0105tku czerwca br. przez ARC Rynek i Opinia dla Polskiej Agencji Turystycznej w tegorocznym sezonie wakacyjnym (24 czerwca \u2013<\/em> 30 wrze\u015bnia) plany wyjazdowe ma 65 proc. Polak\u00f3w, spo\u015br\u00f3d kt\u00f3rych blisko 2\/3 zamierza wypoczywa\u0107 w kraju. Poza polskim morzem, kt\u00f3re standardowo jest najpopularniejszym kierunkiem letnich wyjazd\u00f3w, wielu urlopowicz\u00f3w wybierze si\u0119 te\u017c w g\u00f3ry (22 proc.) i nad jeziora (19 proc.). Wie\u015b, miasto, parki narodowe, uzdrowiska i SPA uzyska\u0142y po kilka procent wskaza\u0144. Dla hotelarzy dobr\u0105 informacj\u0105 jest te\u017c fakt, \u017ce w tegoroczne wakacje 76 proc. Polak\u00f3w wypoczywaj\u0105cych w kraju zamierza\u0142o skorzysta\u0107 z p\u0142atnej bazy noclegowej, co pozwoli bran\u017cy odrobi\u0107 nieco strat wynikaj\u0105cych z pandemii i inflacji.<\/p>\n\n\n\n

\u2013 Wybieraj\u0105c nocleg na wakacyjny wyjazd, Polacy kieruj\u0105 si\u0119 przede wszystkim swoimi przyzwyczajeniami, lokalizacj\u0105, opiniami czy poleceniami od znajomych. Cz\u0119sto wybieraj\u0105 miejsca, z kt\u00f3rych maj\u0105 na przyk\u0142ad blisko do pla\u017cy albo do g\u00f3rskich szlak\u00f3w i tutaj lokalizacja jest bardzo istotna, zw\u0142aszcza je\u015bli s\u0105 z dzie\u0107mi. Je\u015bli planuj\u0105 z kolei wypoczywa\u0107 w mie\u015bcie, to wybieraj\u0105 te obiekty, z kt\u00f3rych maj\u0105 blisko do poci\u0105gu, tramwaju czy metra. Bardzo wa\u017cna przy wyborze jest te\u017c kwestia finansowa i dodatkowe atrakcje, kt\u00f3re dany obiekt zapewnia \u2013<\/em> m\u00f3wi ekspert.<\/em><\/p>\n\n\n\n

Jak wskazuje, Polacy maj\u0105 w czym wybiera\u0107, poniewa\u017c \u2013<\/em> wed\u0142ug danych GUS \u2013<\/em> krajowa baza turystyczna liczy prawie 9,8 tys. obiekt\u00f3w noclegowych, w tym blisko 4 tys. hoteli, oferuj\u0105cych w sumie 780 tys. miejsc noclegowych (najwi\u0119kszy zas\u00f3b bazy noclegowej maj\u0105 wojew\u00f3dztwa zachodniopomorskie, pomorskie i ma\u0142opolskie) \u2013<\/em> od tych niskobud\u017cetowych po obiekty pi\u0119ciogwiazdkowe.<\/p>\n\n\n\n

\u2013 Paradoksalnie w Polsce przybywa w\u0142a\u015bnie obiekt\u00f3w luksusowych, cztero- i pi\u0119ciogwiazdkowych, a ubywa pokoi go\u015bcinnych, poniewa\u017c przyzwyczajamy si\u0119 do pewnego komfortu. Natomiast je\u015bli chodzi o grup\u0119 \u015bredni\u0105, czyli hotele trzygwiazdkowe, pensjonaty \u2013 te obiekty r\u00f3wnie\u017c dobrze si\u0119 rozwijaj\u0105. Jednak w statystykach wida\u0107, \u017ce przybywa tych obiekt\u00f3w wi\u0119kszych, z wi\u0119ksz\u0105 liczb\u0105 pokoj\u00f3w, z dodatkowymi atrakcjami, jak r\u00f3wnie\u017c z baz\u0105 zabiegow\u0105 SPA. To te\u017c jest dzisiaj ta forma wypoczynku, kt\u00f3ra bardzo dobrze si\u0119 rozwija i tury\u015bci chc\u0105 z niej korzysta\u0107 \u2013 <\/em>m\u00f3wi Lucjan Karasiewicz.<\/p>\n\n\n\n

Krajowa baza turystyczna i noclegowa zach\u0119ca do wypoczynku go\u015bci nie tylko z Polski, ale i w coraz wi\u0119kszym stopniu z zagranicy. Wed\u0142ug danych GUS-u w ca\u0142ym 2022 roku skorzysta\u0142o z niej 34,2 mln turyst\u00f3w, kt\u00f3rym udzielono 90 mln nocleg\u00f3w, a ponad 17 proc. z nich stanowili w\u0142a\u015bnie tury\u015bci zagraniczni (5,8 mln).<\/p>\n\n\n\n

\u2013 Polski Ba\u0142tyk staje si\u0119 coraz bardziej popularny np. w\u015br\u00f3d Czech\u00f3w, kt\u00f3rzy ju\u017c t\u0142umnie odwiedzaj\u0105 polskie pla\u017ce i j\u0119zyk czeski mo\u017cna tam us\u0142ysze\u0107 prawie r\u00f3wnie cz\u0119sto jak j\u0119zyk polski \u2013<\/em> m\u00f3wi prezes Nadwi\u015bla\u0144skiej Agencji Turystycznej. \u2013 Baza noclegowa, ca\u0142a infrastruktura, atrakcje turystyczne, kt\u00f3re rozwijaj\u0105 si\u0119 r\u00f3wnie\u017c dzi\u0119ki funduszom europejskim, pozwalaj\u0105 odkrywa\u0107 Polsk\u0119 na nowo. Nie mamy si\u0119 ju\u017c czego wstydzi\u0107 i nasze hotele, pensjonaty, o\u015brodki naprawd\u0119 nie odstaj\u0105 od poziomu europejskiego.<\/em><\/p>\n\n\n\n

Ekspert zauwa\u017ca te\u017c, \u017ce bran\u017ca bardzo pozytywnie ocenia bon turystyczny, kt\u00f3rego data wa\u017cno\u015bci up\u0142yn\u0119\u0142a z ko\u0144cem marca br. Dofinansowanie na ka\u017cde dziecko, kt\u00f3rym mo\u017cna by\u0142o zap\u0142aci\u0107 m.in. za us\u0142ugi hotelarskie i turystyczne, stanowi\u0142o dla niej du\u017ce wsparcie w zwi\u0105zku z trudn\u0105 sytuacj\u0105 gospodarcz\u0105 po pandemii COVID-19. Dlatego \u2013 cho\u0107 wiceminister sportu i turystyki Andrzej Gut-Mostowy zapowiedzia\u0142, \u017ce rz\u0105d nie ma w planach wznowienia bonu turystycznego \u2013 bran\u017ca turystyczna lobbuje za przywr\u00f3ceniem go chocia\u017cby w innej formie.<\/p>\n\n\n\n

\u2013 Bran\u017ca turystyczna ca\u0142y czas lobbuje i\u00a0prowadzi rozmowy o\u00a0tym, \u017ceby przywr\u00f3ci\u0107 ten bon w\u00a0jakiej\u015b formie, poniewa\u017c on rzeczywi\u015bcie okaza\u0142 si\u0119 skuteczny. To by\u0142o realne wsparcie dla\u00a0bran\u017cy turystycznej, ale te\u017c realne wsparcie dla\u00a0polskich rodzin, dzi\u0119ki czemu mieli\u015bmy efekt synergii. Bardzo wielu Polak\u00f3w po raz pierwszy zobaczy\u0142o nowe, fajne atrakcje, kt\u00f3re w\u00a0Polsce mamy. Pami\u0119tajmy te\u017c, \u017ce tylko w\u00a0ubieg\u0142ym roku Polacy wydali na wypoczynek ponad 86 mld z\u0142 i\u00a0to jest ogromna pula \u015brodk\u00f3w w\u00a0gospodarce\u00a0<\/em>\u2013 m\u00f3wi Lucjan Karasiewicz.<\/p>\n\n\n\n\n\n