Kampanie wyborcze do tej pory kojarzy\u0142y si\u0119 g\u0142\u00f3wnie ze spotami telewizyjnymi albo billboardami i\u00a0rozklejanymi plakatami z\u00a0wizerunkami polityk\u00f3w. Jednak w\u00a0ostatnich kilku latach internet i\u00a0social media drastycznie zmieni\u0142y krajobraz polityki i\u00a0dzi\u015b du\u017ca cz\u0119\u015b\u0107 kampanii toczy si\u0119 w\u0142a\u015bnie w\u00a0sieci. Partie nawi\u0105zuj\u0105 wsp\u00f3\u0142prac\u0119 z\u00a0influencerami, a politycy ch\u0119tnie publikuj\u0105 memy i\u00a0kr\u00f3tkie wideo albo wchodz\u0105 w\u00a0bezpo\u015brednie polemiki z\u00a0u\u017cytkownikami, walcz\u0105c o\u00a0g\u0142osy m\u0142odych wyborc\u00f3w.\u00a0<\/strong><\/p>\n\n\n\n \u2013 Wygra ten, kto b\u0119dzie\u00a0si\u0119\u00a0lepiej pos\u0142ugiwa\u0107 mediami spo\u0142eczno\u015bciowymi, kr\u00f3tkimi formami wideo, bazami sympatyk\u00f3w i\u00a0narz\u0119dziami analitycznymi \u2013<\/em>\u00a0uwa\u017ca Mateusz Sabat, prezes zarz\u0105du Big Data 4 Leaders.<\/p>\n\n\n\n \u2013 Technologia ju\u017c odgrywa bardzo wa\u017cn\u0105 rol\u0119 w kampaniach wyborczych i z ka\u017cd\u0105 kolejn\u0105 kampani\u0105 ta rola jest coraz wi\u0119ksza<\/em> \u2013 m\u00f3wi agencji Newseria Biznes Mateusz Sabat. \u2013 Patrz\u0105c jeszcze na kampani\u0119 parlamentarn\u0105 z 2019 roku, ona by\u0142a bardziej analogowa, kandydaci ch\u0119tnie korzystali z billboard\u00f3w, ulotek itd. Natomiast w tej chwili trend idzie bardzo mocno w kierunku internetu, narz\u0119dzi online, medi\u00f3w spo\u0142eczno\u015bciowych. Bryluj\u0105 TikTok, Instagram i kr\u00f3tkie formy wideo, kr\u00f3tkie wypowiedzi, kt\u00f3re maj\u0105 w 40, 60, czasem 90 sekund przedstawi\u0107 odbiorcom jak\u0105\u015b ide\u0119.<\/em><\/p>\n\n\n\n Nadchodz\u0105ce jesienne wybory parlamentarne w Polsce maj\u0105 by\u0107 jednymi z najwa\u017cniejszych po 1989 roku. Zgodnie z Konstytucj\u0105 o ich terminie zdecyduje prezydent, kt\u00f3ry musi og\u0142osi\u0107 ich dat\u0119 najp\u00f3\u017aniej do 14 sierpnia br. Wedle przepis\u00f3w dopiero wtedy b\u0119dzie mog\u0142a ruszy\u0107 oficjalna kampania wyborcza. Ta nieoficjalna na dobr\u0105 spraw\u0119 trwa ju\u017c jednak od kilkunastu miesi\u0119cy. Prezes PiS Jaros\u0142aw Kaczy\u0144ski ju\u017c w czerwcu ubieg\u0142ego roku og\u0142osi\u0142 \u201epe\u0142n\u0105 mobilizacj\u0119\u201d na konwencji w podwarszawskich Markach, a w kwietniu br. kampani\u0119 zainaugurowa\u0142 lider Koalicji Obywatelskiej Donald Tusk. Politycy wszystkich partii s\u0105 ju\u017c od dawna \u201ew terenie\u201d, spotykaj\u0105c si\u0119 z wyborcami, a prawdziwa ofensywa ma ruszy\u0107 po 15 sierpnia br.<\/p>\n\n\n\n Eksperci s\u0105 zgodni, \u017ce jedn\u0105 z g\u0142\u00f3wnych aren walki o g\u0142owy w tej kampanii b\u0119d\u0105 jednak nie wiece, ulotki czy billboardy, ale internet i media spo\u0142eczno\u015bciowe.<\/p>\n\n\n\n \u2013 Oczywi\u015bcie nadal mo\u017cemy si\u0119 spodziewa\u0107, \u017ce g\u0142\u00f3wne partie, g\u0142\u00f3wni kandydaci b\u0119d\u0105 wywiesza\u0107 swoje reklamy na mie\u015bcie \u2013<\/em> m\u00f3wi prezes Big Data 4 Leaders. \u2013 W ostatnich latach zasz\u0142a jednak ogromna zmiana, zw\u0142aszcza po pandemii i wywo\u0142anych ni\u0105 przemianach spo\u0142ecznych model konsumpcji medi\u00f3w zupe\u0142nie si\u0119 zmieni\u0142. Za tym pod\u0105\u017caj\u0105 reklamodawcy na rynku komercyjnym i tak samo politycy, kt\u00f3rzy rozumiej\u0105 te zmiany, b\u0119d\u0105 wygrani. To jest te\u017c szansa dla kandydat\u00f3w z mniejszych partii czy ni\u017cszych miejsc na listach, kt\u00f3rzy nie maj\u0105 bud\u017cet\u00f3w, \u017ceby korzysta\u0107 z klasycznych form reklamy. Ale je\u015bli b\u0119d\u0105 si\u0119 sprawnie porusza\u0107 w internecie i korzysta\u0107 z technologii, maj\u0105 szans\u0119 si\u0119 przebi\u0107.<\/em><\/p>\n\n\n\n Wykorzystanie internetu i social medi\u00f3w w kampaniach wyborczych sta\u0142o si\u0119 w ostatnich latach powszechne na ca\u0142ym \u015bwiecie. Du\u017ca cz\u0119\u015b\u0107 obserwator\u00f3w sceny politycznej uwa\u017ca, \u017ce to w\u0142a\u015bnie dzi\u0119ki aktywno\u015bci na Facebooku i Twitterze Donald Trump wygra\u0142 wybory prezydenckie w USA w 2016 roku.<\/p>\n\n\n\n \u2013 Na Zachodzie, je\u015bli popatrzymy na kampanie w USA czy du\u017cych krajach Europy Zachodniej, s\u0105 wi\u0119ksze bud\u017cety i kampanie s\u0105 jednak technologicznie bardziej zaawansowane. W naszych realiach jest z tym r\u00f3\u017cnie, poszczeg\u00f3lne partie na r\u00f3\u017cnych etapach kampanii radz\u0105 sobie gorzej lub lepiej <\/em>\u2013 m\u00f3wi Mateusz Sabat.<\/p>\n\n\n\n Na polskiej scenie politycznej te\u017c pojawia si\u0119 ju\u017c coraz wi\u0119cej przyk\u0142ad\u00f3w sprawnego wykorzystania social medi\u00f3w i online\u2019owych narz\u0119dzi w walce o g\u0142osy wyborc\u00f3w.<\/p>\n\n\n\n \u2013 Konfederacja jeszcze rok temu balansowa\u0142a na granicy progu wyborczego, teraz jest trzeci\u0105 si\u0142\u0105 wyborcz\u0105, w\u0142a\u015bnie dlatego \u017ce mocno zainwestowa\u0142a w TikToka i powielanie kr\u00f3tkich wideo na innych platformach. Szymon Ho\u0142ownia i Polska 2050 to te\u017c jest przyk\u0142ad sprawnego budowania zaanga\u017cowanych spo\u0142eczno\u015bci w internecie<\/em> \u2013 wymienia ekspert. \u2013 S\u0105 te\u017c przyk\u0142ady skutecznych p\u0142atnych kampanii w internecie. W 2020 roku Andrzej Duda mia\u0142 ciekaw\u0105 kampani\u0119 targetowan\u0105 na Facebooku, w kt\u00f3rej chwali\u0142 si\u0119 tym, \u017ce objecha\u0142 ka\u017cdy polski powiat i mia\u0142 z tych wyjazd\u00f3w zdj\u0119cia, jakie\u015b historie. Wykorzystano je w momencie, kiedy ubiega\u0142 si\u0119 o reelekcj\u0119 i na tej podstawie zrobiono kampani\u0119, kt\u00f3ra by\u0142a targetowana geograficznie, na ka\u017cdy powiat, pokazuj\u0105c, \u017ce Andrzej Duda ju\u017c go kiedy\u015b odwiedzi\u0142 podczas pierwszej kadencji. Na tym pr\u00f3bowano zbudowa\u0107 poczucie, \u017ce prezydent jest blisko mieszka\u0144c\u00f3w i lokalnych wsp\u00f3lnot.<\/em><\/p>\n\n\n\n Wi\u0119ksz\u0105 aktywno\u015b\u0107 rodzimych partii w mediach spo\u0142eczno\u015bciowych wyra\u017anie wida\u0107 w ostatnich miesi\u0105cach, zw\u0142aszcza na TikToku. W czerwcu br. do grona polityk\u00f3w, kt\u00f3rzy za jego po\u015brednictwem pr\u00f3buj\u0105 zdoby\u0107 g\u0142osy najm\u0142odszych grup wyborc\u00f3w, do\u0142\u0105czy\u0142 Donald Tusk, kt\u00f3ry obecnie ma ju\u017c ponad 261 tys. obserwuj\u0105cych. Dla por\u00f3wnania jeden z lider\u00f3w Konfederacji S\u0142awomir Mentzen ma ich trzy razy wi\u0119cej. Z kolei PiS, kt\u00f3rego elektorat sk\u0142ada si\u0119 g\u0142\u00f3wnie z os\u00f3b starszych, pr\u00f3buje to zmieni\u0107 i ju\u017c od miesi\u0119cy prowadzi na platformie ofensyw\u0119, m.in. nawi\u0105zuj\u0105c wsp\u00f3\u0142prac\u0119 z aktywnymi tam influencerami.<\/p>\n\n\n\n \u2013 Tak zwana tiktokizacja na platformach spo\u0142eczno\u015bciowych, czyli wykorzystywanie kr\u00f3tkich form wideo, to jest co\u015b, co absolutnie zdominowa\u0142o teraz internet. TikTok jest platform\u0105 opart\u0105 w 100 proc. na kr\u00f3tkich wideo, Instagram pod\u0105\u017cy\u0142 t\u0105 drog\u0105 i wszystkie inne czo\u0142owe platformy te\u017c wprowadzi\u0142y t\u0119 funkcjonalno\u015b\u0107. Sprawne poruszanie si\u0119 w tym \u015bwiecie, umiej\u0119tno\u015b\u0107 rozpowszechniania w kr\u00f3tkich s\u0142owach swojego przekazu jest dzi\u015b kluczowa <\/em>\u2013 m\u00f3wi Mateusz Sabat. \u2013 Drugi trend, je\u015bli chodzi o wykorzystanie technologii w kampaniach wyborczych, to s\u0105 aplikacje, przez kt\u00f3re mo\u017cna zbiera\u0107 kontakty i anga\u017cowa\u0107 swoich sympatyk\u00f3w, oraz narz\u0119dzia do zbierania pieni\u0119dzy. Teraz wi\u0119kszo\u015b\u0107 partii w Polsce mocno wesz\u0142a w crowdfunding i zbiera pieni\u0105dze od swoich sympatyk\u00f3w, co jeszcze kilka lat temu nie by\u0142o zbyt popularne. Takie narz\u0119dzia anga\u017cowania zwyk\u0142ych obywateli, kt\u00f3rzy popieraj\u0105 dane ugrupowanie, do wykonania pewnej pracy czy przekazania datku, to jest dzi\u015b widoczny trend. Ci, kt\u00f3rzy b\u0119d\u0105 to robi\u0107 skutecznie, b\u0119d\u0105 silniejsi w kampanii wyborczej.<\/em><\/p>\n\n\n\n Ekspert podkre\u015bla, \u017ce nie tylko internet, ale i wykorzystanie danych drastycznie zmienia w ostatnich latach krajobraz polityki. Algorytmy i Big Data dzi\u015b pozwalaj\u0105 bowiem partiom i politykom skuteczniej targetowa\u0107 kampanie, budowa\u0107 strategie, kt\u00f3re b\u0119d\u0105 efektywniej dociera\u0107 do odbiorc\u00f3w i na bie\u017c\u0105co mierzy\u0107 ich skuteczno\u015b\u0107.<\/p>\n\n\n\n \u2013 Politycy s\u0105 coraz bardziej \u015bwiadomi znaczenia danych i\u00a0tego, co mo\u017cna z\u00a0nich wyczyta\u0107, np. co i\u00a0jak m\u00f3wi\u0107 do potencjalnych wyborc\u00f3w, jakie tematy porusza\u0107, \u017ceby ich przekona\u0107. Dane pozwalaj\u0105 te\u017c mierzy\u0107 efektywno\u015b\u0107 prowadzonych dzia\u0142a\u0144 i\u00a0maj\u0105 dzi\u015b ogromne znaczenie, je\u015bli chodzi o\u00a0budowanie zaanga\u017cowanych spo\u0142eczno\u015bci\u00a0<\/em>\u2013\u00a0m\u00f3wi prezes BD4L.<\/p>\n\n\n\n