\u2013 eVAN jest pierwszym prawdziwie polskim samochodem elektrycznym.\u00a0Od pocz\u0105tku by\u0142 tworzony jako produkt nastawiony na komercjalizacj\u0119, kt\u00f3ry ma by\u0107 odpowiedzi\u0105 na potrzeby rynkowe \u2013\u00a0<\/em>podkre\u015bla Tomasz Drza\u0142 z\u00a0Innovation AG.<\/p>\n\n\n\n \u2013 Budowa eVAN-a i platformy EAGLE jest prze\u0142omem na polskim rynku automotive i elektromobilno\u015bci. Jeste\u015bmy w stanie konkurowa\u0107 dzi\u0119ki nim z najlepszymi firmami globalnymi <\/em>\u2013 m\u00f3wi agencji Newseria Biznes Tomasz Drza\u0142. \u2013 Nie spodziewali\u015bmy si\u0119, \u017ce b\u0119dziemy w stanie w Polsce stworzy\u0107 taki produkt na poziomie \u015bwiatowym. Ale trzeba te\u017c pami\u0119ta\u0107, \u017ce Polska jest zag\u0142\u0119biem programist\u00f3w i in\u017cynier\u00f3w, pod tym wzgl\u0119dem jeste\u015bmy naprawd\u0119 w \u015bwiatowym topie. A dzisiaj elektromobilno\u015b\u0107 i automotive to nie s\u0105 elementy mechaniczne czy zbudowanie karoserii, to s\u0105 przede wszystkim systemy i oprogramowanie.<\/em><\/p>\n\n\n\n eVAN to w pe\u0142ni elektryczny pojazd dostawczy z nap\u0119dem 4×4, zaprojektowany przez polsk\u0105 sp\u00f3\u0142k\u0119 Innovation AG ze Zgorzelca w ramach konkursu og\u0142oszonego przez Narodowe Centrum Bada\u0144 i Rozwoju. Do tej pory powsta\u0142y dwa prototypy tego pojazdu, kt\u00f3re s\u0105 ju\u017c po przegl\u0105dach rejestracyjnych i w kwietniu tego roku uzyska\u0142y dopuszczenie do ruchu. Miesi\u0105c p\u00f3\u017aniej pokona\u0142y na jednym \u0142adowaniu tras\u0119 o d\u0142ugo\u015bci ok. 400 km z siedziby Innovation AG w Tr\u00f3jcy do Zielonej G\u00f3ry i z powrotem. Tym samym pierwszy polski samoch\u00f3d elektryczny mo\u017ce si\u0119 obecnie pochwali\u0107 najwi\u0119kszym na \u015bwiecie zasi\u0119giem na jednym \u0142adowaniu.<\/p>\n\n\n\n \u2013 eVAN jest samochodem dostawczym i mie\u015bci si\u0119 w klasie N1, czyli ma \u0142adowno\u015b\u0107 do 1 t i z takim obci\u0105\u017ceniem na pace jest w stanie przejecha\u0107 350 km, co pokaza\u0142y te\u017c badania przeprowadzone w NCBiR. Natomiast kilka tygodni temu zrobili\u015bmy test tego auta w warunkach stricte drogowych. Bez \u017cadnych ulepsze\u0144 w normalnym ruchu te samochody przejecha\u0142y 400 km. Nie by\u0142y co prawda zapakowane, ale to jest bardzo dobry wynik. Wed\u0142ug naszej wiedzy w tej chwili nikt inny na \u015bwiecie nie jest w stanie osi\u0105gn\u0105\u0107 takiego wyniku elektrycznym samochodem dostawczym <\/em>\u2013 m\u00f3wi przedstawiciel sp\u00f3\u0142ki Innovation AG.<\/p>\n\n\n\n Oba egzemplarze eVAN-a powsta\u0142y na platformie EAGLE, stworzonej w ca\u0142o\u015bci przez polskich in\u017cynier\u00f3w i mechanik\u00f3w, kt\u00f3ra sk\u0142ada si\u0119 z podwozia, uk\u0142adu hamulcowego, nap\u0119dowego, uk\u0142adu kierowniczego i zawieszenia. Konstruktorzy Innovation AG od podstaw zaprojektowali te\u017c ram\u0119 i kabin\u0119 pojazdu. Sp\u00f3\u0142ka podaje, \u017ce polskie komponenty i my\u015bl techniczna stanowi\u0105 w sumie ok. 70 proc. konstrukcji eVAN-a.<\/p>\n\n\n\n \u2013 Wszystkie cz\u0119\u015bci, kt\u00f3re zosta\u0142y zaprojektowane w tym samochodzie, by\u0142y od pocz\u0105tku projektowane z my\u015bl\u0105 o polskich dostawcach. W tej chwili w zasadzie tylko baterie, na kt\u00f3rych je\u017cd\u017c\u0105 pierwsze samochody eVAN, s\u0105 sprowadzane z zagranicy, natomiast nic nie stoi na przeszkodzie, aby one r\u00f3wnie\u017c by\u0142y produkowane w Polsce. Polska jest karoseria, polska jest przede wszystkim rama i polski jest te\u017c system sterowania tym autem i ca\u0142e oprogramowanie<\/em> \u2013 wymienia Tomasz Drza\u0142.<\/p>\n\n\n\n Jak podkre\u015bla, eVAN by\u0142 od pocz\u0105tku tworzony jako produkt nastawiony na komercjalizacj\u0119, kt\u00f3ry ma by\u0107 odpowiedzi\u0105 na potrzeby rynkowe.<\/p>\n\n\n\n \u2013 St\u0105d te\u017c eVAN jest dostawczym samochodem elektrycznym, poniewa\u017c to w\u0142a\u015bnie w tej bran\u017cy odnajdujemy najwi\u0119ksze zapotrzebowanie i potencja\u0142 wzrostu. To s\u0105 chocia\u017cby m.in. firmy kurierskie, a wiadomo, \u017ce ten sektor obecnie rozwija si\u0119 w Polsce bardzo intensywnie. Zatem taki samoch\u00f3d elektryczny, kt\u00f3ry m\u00f3g\u0142by je\u017adzi\u0107 w bran\u017cy kurierskiej na tzw. ostatniej mili, jest znakomit\u0105 odpowiedzi\u0105 na zapotrzebowanie rynku<\/em> \u2013 m\u00f3wi ekspert.<\/p>\n\n\n\n Wed\u0142ug konstruktor\u00f3w platforma EAGLE i konstrukcja eVAN-a s\u0105 jednak na tyle uniwersalne, \u017ce mog\u0105 znale\u017a\u0107 zastosowanie we wszystkich bran\u017cach i tam, gdzie rynek b\u0119dzie potrzebowa\u0142 samochodu zadaniowego o du\u017cej no\u015bno\u015bci.<\/p>\n\n\n\n \u2013 To mog\u0105 by\u0107 np. samochody zadaniowe dla stra\u017cy miejskiej, policji, pogotowia czy s\u0142u\u017cb le\u015bnych <\/em>\u2013 m\u00f3wi Tomasz Drza\u0142. \u2013 To s\u0105 samochody elektryczne, bezemisyjne, kt\u00f3re znakomicie odnajduj\u0105 si\u0119 w ruchu miejskim. Nie s\u0105 jeszcze przeznaczone do dalekich podr\u00f3\u017cy, np. z Gda\u0144ska do Krakowa, natomiast ju\u017c we wszystkich du\u017cych polskich miastach i ich okolicach na pewno b\u0119d\u0105 si\u0119 sprawowa\u0142y lepiej ni\u017c samochody spalinowe. Dlatego zapotrzebowanie na tego typu pojazdy mo\u017ce by\u0107 bardzo du\u017ce.<\/em><\/p>\n\n\n\n Nad projektem eVAN-a pracowa\u0142o w sumie kilkadziesi\u0105t os\u00f3b z Innovation AG oraz firm podwykonawczych, uczelni i instytut\u00f3w badawczych. Jego stworzenie kosztowa\u0142o do tej pory kilkadziesi\u0105t milion\u00f3w z\u0142otych, czyli zaledwie u\u0142amek bud\u017cet\u00f3w najwi\u0119kszych firm motoryzacyjnych przeznaczanych na rozw\u00f3j nowych platform dla pojazd\u00f3w elektrycznych. Kolejnym etapem b\u0119dzie wdro\u017cenie pojazdu do produkcji (tym s\u0105 ju\u017c zainteresowani inwestorzy z Azji i Bliskiego Wschodu, trwaj\u0105 rozmowy na ten temat), a zdaniem jego tw\u00f3rc\u00f3w eVAN b\u0119dzie w stanie konkurowa\u0107 cenowo z autami por\u00f3wnywalnej kategorii dostarczanymi przez du\u017cych producent\u00f3w.<\/p>\n\n\n\n \u2013 Kolejnym krokiem musi by\u0107 fabryka tych samochod\u00f3w, poniewa\u017c one s\u0105 przygotowane do seryjnej produkcji w tysi\u0105cach sztuk. To nie jest ju\u017c domen\u0105 Innovation AG, bo my jeste\u015bmy sp\u00f3\u0142k\u0105 technologiczn\u0105, swego rodzaju hubem innowacji. Natomiast naszym zdaniem powstanie takiej fabryki w Polsce to jest kwestia oko\u0142o dw\u00f3ch lat, czego by\u015bmy sobie bardzo \u017cyczyli. Takie fabryki s\u0105 na \u015bwiecie i naprawd\u0119 nic nie stoi na przeszkodzie, aby eVAN-a produkowa\u0107 w Polsce masowo<\/em> \u2013 zapewnia ekspert Innovation AG.<\/p>\n\n\n\n W pojazdach eVAN zamontowano bateri\u0119 o pojemno\u015bci 105 kWh, kt\u00f3rej wydajno\u015b\u0107 w niskich temperaturach ma wspomaga\u0107 pompa ciep\u0142a stosowana te\u017c w czo\u0142gach Leopard. Mask\u0119 i cz\u0119\u015b\u0107 dachu pokrywaj\u0105 panele s\u0142oneczne o mocy 260 W, kt\u00f3re mog\u0105 pokrywa\u0107 nawet po\u0142ow\u0119 zapotrzebowania uk\u0142adu klimatyzacji na moc. Auto ma pneumatyczne zawieszenie, trzystopniow\u0105 skrzyni\u0119 bieg\u00f3w, a jego poszycie jest w ca\u0142o\u015bci wykonane z w\u0142\u00f3kna w\u0119glowego.<\/p>\n\n\n\n \u2013 eVAN by\u0142 projektem bardzo skomplikowanym i to jest zreszt\u0105 w tej chwili obraz ca\u0142ego \u015bwiatowego rynku elektromobilno\u015bci na \u015bwiecie. Nie ma zbyt wielu firm, kt\u00f3re by\u0142yby w stanie wyprodukowa\u0107 platform\u0119 dla samochod\u00f3w elektrycznych. W globalnej skali mo\u017cna by je policzy\u0107 na palcach dw\u00f3ch r\u0105k. Dla przyk\u0142adu mog\u0119 powiedzie\u0107, \u017ce je\u017celi du\u017cy koncern, na przyk\u0142ad Volkswagen, opracuje platform\u0119 dla swoich samochod\u00f3w, to na tej jednej platformie s\u0105 w stanie je\u017adzi\u0107 skody, audi, volkswageny czy nawet lamborghini. Dlatego jest to tak unikalny produkt i oczywi\u015bcie opracowanie tej platformy, kt\u00f3ra nazywa si\u0119 EAGLE \u2013 i nie przez przypadek t\u0142umaczy si\u0119 na polski jako orze\u0142, ale te\u017c jest to akronim od najistotniejszych cech tej platformy \u2013 to by\u0142o najwi\u0119ksze wyzwanie. Na tej platformie mo\u017cna <\/em>p\u00f3\u017aniej <\/em>stworzy\u0107 dowolny samoch\u00f3d dostawczy, czy to by\u0142yby karetki, pojazdy policji, stra\u017cy po\u017carnej, s\u0142u\u017cb le\u015bnych, czy stra\u017cy miejskiej \u2013<\/em> m\u00f3wi Tomasz Drza\u0142.<\/p>\n\n\n\n Zgodnie z\u00a0harmonogramem pojazd dostawczy ma by\u0107 gotowy do produkcji na prze\u0142omie tego i\u00a0kolejnego roku.<\/p>\n\n\n\n