W przysz\u0142ym roku p\u0142aca minimalna w Polsce ponownie \u2013 tak jak w tym roku \u2013 wzro\u015bnie dwa razy. Rz\u0105d zaproponowa\u0142, by najni\u017csze wynagrodzenie wzros\u0142o do poziomu 4242 z\u0142 brutto od 1 stycznia 2024 roku, a nast\u0119pnie do 4300 z\u0142 od 1 lipca 2024 roku. Tymi propozycjami zajmuje si\u0119 obecnie Rada Dialogu Spo\u0142ecznego. Nie jest to dobra wiadomo\u015b\u0107 dla pracodawc\u00f3w, zw\u0142aszcza drobnych przedsi\u0119biorc\u00f3w, kt\u00f3rzy ju\u017c z niepokojem szacuj\u0105 przysz\u0142oroczny wzrost koszt\u00f3w pracowniczych.<\/strong><\/p>\n\n\n\n P\u0142aca minimalna to najni\u017csze dopuszczalne wynagrodzenie, jakie mo\u017ce otrzyma\u0107 pracownik zatrudniony w pe\u0142nym, miesi\u0119cznym wymiarze czasu. Jak poinformowa\u0142a w maju br. minister rodziny i polityki spo\u0142ecznej Marlena Mal\u0105g, tak\u0105 pensj\u0119 pobiera obecnie ok. 3 mln Polak\u00f3w. Od 1 lipca 2023 roku kwota wynagrodzenia minimalnego w Polsce zosta\u0142a podniesiona do 3600 z\u0142 brutto (pracownik zarobi \u201ena r\u0119k\u0119\u201d ok. 2784 z\u0142). Oznacza to wzrost o 590 z\u0142 brutto i 19,6 proc. w stosunku do minimalnego wynagrodzenia obowi\u0105zuj\u0105cego w roku ubieg\u0142ym.<\/p>\n\n\n\n \u2013 Zbyt silna dynamika wzrostu p\u0142acy minimalnej uderza przede wszystkim w s\u0142absze sektory i s\u0142abszych pracownik\u00f3w<\/em> \u2013 m\u00f3wi dr hab. Jacek M\u0119cina, profesor Uniwersytetu Warszawskiego, doradca zarz\u0105du Konfederacji Lewiatan. \u2013 Po pierwsze, cz\u0119\u015b\u0107 pracownik\u00f3w mo\u017ce by\u0107 po prostu zatrudniana na czarno. Po drugie, s\u0105 bran\u017ce, w kt\u00f3rych p\u0142aca minimalna na tak wysokim poziomie jest du\u017cym k\u0142opotem. Przyk\u0142adowo w gastronomii czy bran\u017cy hotelowej w momencie, kiedy nie ma pe\u0142nego ob\u0142o\u017cenia, tak wysoka p\u0142aca minimalna powoduje, \u017ce przedsi\u0119biorcy nie s\u0105 w stanie domkn\u0105\u0107 swojej dzia\u0142alno\u015bci przynajmniej jakim\u015b minimalnym zyskiem. To s\u0105 negatywne skutki wysokiej p\u0142acy minimalnej, z kt\u00f3rymi biznes \u2013 ze wzgl\u0119du na brak r\u0105k do pracy \u2013 pewnie b\u0119dzie musia\u0142 sobie poradzi\u0107.<\/em><\/p>\n\n\n\n Przek\u0142ada si\u0119 to na wy\u017csze koszty po stronie pracodawc\u00f3w. Je\u017celi zawarli z pracownikami umowy o prac\u0119, w kt\u00f3rych wskazana wysoko\u015b\u0107 wynagrodzenia jest ni\u017csza, musz\u0105 podpisa\u0107 aneksy wyr\u00f3wnuj\u0105ce do wysoko\u015bci p\u0142acy minimalnej. Podwy\u017cka minimalnego wynagrodzenia oznacza te\u017c wzrost wysoko\u015bci sk\u0142adek odprowadzanych przez w\u0142a\u015bcicieli firm do ZUS oraz wzrost innych \u015bwiadcze\u0144 obliczanych na jego podstawie, takich jak wynagrodzenie za przest\u00f3j, minimalna podstawa zasi\u0142ku chorobowego, maksymalna wysoko\u015b\u0107 odprawy z tytu\u0142u zwolnie\u0144 grupowych czy dodatek za prac\u0119 w porze nocnej.<\/p>\n\n\n\n Co istotne lipcowa podwy\u017cka jest ju\u017c drug\u0105 w tym roku \u2013 od 1 stycznia br. p\u0142aca minimalna zosta\u0142a podniesiona do 3490 z\u0142 brutto (czyli o 480 z\u0142 brutto wi\u0119cej ni\u017c najni\u017csza pensja w 2022 roku). Dwukrotnie zwi\u0119kszono r\u00f3wnie\u017c minimaln\u0105 stawk\u0119 godzinow\u0105 na umowach cywilnoprawnych, kt\u00f3ra w 2022 roku wynosi\u0142a 19,70 z\u0142. Od 1 stycznia br. ta stawka wzros\u0142a do 22,80 z\u0142, a od 1 lipca br. \u2013 do 23,50 z\u0142.<\/p>\n\n\n\n \u2013 P\u0142aca minimalna w Polsce ro\u015bnie bardzo szybko w\u0142a\u015bciwie nieprzerwanie od kilkunastu lat [w 2003 roku wynosi\u0142a 800 z\u0142 brutto, co oznacza wzrost o 450 proc. w ci\u0105gu 20 lat \u2013 red.]. Te wzrosty s\u0105 wy\u017csze od przeci\u0119tnych wzrost\u00f3w wynagrodze\u0144 w gospodarce. Ostatnie dwa lata pokaza\u0142y, \u017ce mechanizm podnoszenia tej p\u0142acy, kt\u00f3ry jest zapisany w ustawie, nie do ko\u0144ca sprawdza si\u0119 w sytuacji, gdy mamy do czynienia z wysok\u0105 inflacj\u0105 <\/em>\u2013 ocenia doradca zarz\u0105du Konfederacji Lewiatan.<\/p>\n\n\n\n Minimalne wynagrodzenie to poj\u0119cie zdefiniowane w ustawie o minimalnym wynagrodzeniu za prac\u0119 z 10 pa\u017adziernika 2002 roku. Zgodnie z t\u0105 regulacj\u0105 jego wysoko\u015b\u0107 jest przedmiotem corocznych negocjacji w ramach Rady Dialogu Spo\u0142ecznego i jest ustalana w taki spos\u00f3b, aby uwzgl\u0119dnia\u0142a m.in. inflacj\u0119 i relacj\u0119 minimalnego do przeci\u0119tnego wynagrodzenia. Art. 3 tej ustawy stanowi, \u017ce je\u017celi prognozowany na rok nast\u0119pny wska\u017anik cen wynosi co najmniej 105 proc., w\u00f3wczas ustala si\u0119 dwa terminy zmiany wysoko\u015bci minimalnego wynagrodzenia oraz wysoko\u015bci minimalnej stawki godzinowej: od 1 stycznia i 1 lipca. Tegoroczna i przysz\u0142oroczna dwukrotna podwy\u017cka p\u0142acy minimalnej ma wi\u0119c zwi\u0105zek g\u0142\u00f3wnie z wysok\u0105 inflacj\u0105.<\/p>\n\n\n\n \u2013 Podstawowym mechanizmem wzrostu p\u0142acy minimalnej jest odniesienie jej do cz\u0119\u015bci PKB oraz inflacji zaplanowanej na kolejny rok \u2013<\/em> m\u00f3wi dr hab. Jacek M\u0119cina. \u2013 Za pomoc\u0105 tzw. wska\u017anika weryfikacyjnego analizujemy te\u017c to, czy p\u0142aca minimalna wzros\u0142a w poprzednim roku tyle, ile powinna wzrosn\u0105\u0107 ze wzgl\u0119du na inflacj\u0119 i stosunek do przeci\u0119tnego wynagrodzenia zapisany w ustawie, kt\u00f3ry wynosi 50 proc. Je\u015bli te kryteria nie s\u0105 spe\u0142nione, wtedy podwy\u017cszamy p\u0142ac\u0119 minimaln\u0105 dodatkowo o ten wska\u017anik weryfikacyjny. W efekcie przewidujemy, \u017ce w roku 2024 p\u0142aca minimalna wzro\u015bnie o kolejne 18 proc.<\/em><\/p>\n\n\n\n Wed\u0142ug zapowiedzi rz\u0105du w przysz\u0142ym roku p\u0142aca minimalna ma przebi\u0107 pu\u0142ap 4 tys. z\u0142 brutto. Rada Ministr\u00f3w w czerwcu br. przyj\u0119\u0142a propozycj\u0119, zgodnie z kt\u00f3r\u0105 najni\u017csze wynagrodzenie ma wzrosn\u0105\u0107 do poziomu 4242 z\u0142 brutto od 1 stycznia 2024 roku, a nast\u0119pnie do 4300 z\u0142 od 1 lipca 2024 roku. Z kolei minimalna stawka godzinowa dla um\u00f3w cywilnoprawnych ma wzrosn\u0105\u0107 do 27,70 z\u0142 od stycznia oraz 28,10 z\u0142 od lipca przysz\u0142ego roku. Tymi propozycjami zajmuje si\u0119 teraz Rada Dialogu Spo\u0142ecznego.<\/p>\n\n\n\n Obecnie Polska z minimalnym wynagrodzeniem na poziomie 810 euro zajmuje pod tym wzgl\u0119dem 14. pozycj\u0119 w\u015br\u00f3d 22 kraj\u00f3w Unii Europejskiej (nie wszystkie maj\u0105 lub raportuj\u0105 wysoko\u015b\u0107 p\u0142acy minimalnej). W rankingu przoduj\u0105 Luksemburg (prawie 2,5 tys. euro) oraz Holandia i Niemcy \u2013 w obu tych krajach najni\u017csza pensja wynosi prawie 2 tys. euro. Kolejne podwy\u017cki p\u0142acy minimalnej w Polce, zaplanowane na 2024 rok, spowoduj\u0105 jednak, \u017ce znajdzie si\u0119 ona znacznie wy\u017cej w tym zestawieniu.<\/p>\n\n\n\n \u2013 W przysz\u0142ym roku kolejny, drastyczny wzrost p\u0142acy minimalnej w Polsce spowoduje, \u017ce jej wysoko\u015b\u0107 zbli\u017cy si\u0119 do poziomu ok. 1 tys. euro. To oznacza, \u017ce b\u0119dziemy si\u00f3dm\u0105 gospodark\u0105 w Europie pod wzgl\u0119dem wysoko\u015bci minimalnego wynagrodzenia. Jednak patrz\u0105c na potencja\u0142 i produktywno\u015b\u0107 naszej gospodarki, daleko nam do si\u00f3dmej pozycji w Europie. Jednym s\u0142owem ta dynamika wzrostu p\u0142acy minimalnej jest w Polsce zbyt wysoka \u2013<\/em> ocenia ekspert.<\/p>\n\n\n\n Nie jest to dobra wiadomo\u015b\u0107 dla pracodawc\u00f3w, zw\u0142aszcza drobnych przedsi\u0119biorc\u00f3w, kt\u00f3rzy ju\u017c z niepokojem szacuj\u0105 przysz\u0142oroczne koszty pracownicze, ale te\u017c dla gospodarki.<\/p>\n\n\n\n \u2013\u00a0S\u0105 sektory, kt\u00f3re\u00a0na dobr\u0105 spraw\u0119 jeszcze\u00a0nie podnios\u0142y\u00a0si\u0119 po pandemii, jak np. gastronomia, hotelarstwo czy handel.\u00a0Te bran\u017ce, kt\u00f3re potrzebuj\u0105 stosunkowo du\u017cej\u00a0liczby\u00a0pracownik\u00f3w, mniej wykwalifikowanych, b\u0119d\u0105 mia\u0142y problemy.\u00a0Kolejne podwy\u017cki p\u0142acy minimalnej mog\u0105 przysporzy\u0107 im k\u0142opot\u00f3w z\u00a0zatrudnianiem nowych pracownik\u00f3w, przez\u00a0co b\u0119d\u0105 musia\u0142y\u00a0ogranicza\u0107 swoj\u0105 dzia\u0142alno\u015b\u0107\u00a0<\/em>\u2013\u00a0m\u00f3wi dr hab. Jacek M\u0119cina.\u00a0\u2013\u00a0Trzeba te\u017c pami\u0119ta\u0107, \u017ce w\u00a0Polsce\u00a0relacja minimalnego wynagrodzenia do przeci\u0119tnego wynagrodzenia w\u00a0przysz\u0142ym roku powinna\u00a0wynosi\u0107 ponad\u00a054 proc. i\u00a0to jest jeden z\u00a0najwy\u017cszych wska\u017anik\u00f3w w\u00a0Europie. Wszyscy\u00a0uwa\u017caj\u0105, \u017ce jest\u00a0on\u00a0za wysoki, bo to jest tzw. wska\u017anik kra\u0144ca, pokazuj\u0105cy, na ile op\u0142aca si\u0119 inwestowa\u0107 w\u00a0dan\u0105 gospodark\u0119.\u00a0I w\u00a0Polsce ten wysoki wska\u017anik powoduje, \u017ce\u00a0tych inwestycji mo\u017ce by\u0107 mniej, co jest problemem, bo Polska generalnie jest krajem o\u00a0niskich inwestycjach.\u00a0<\/em><\/p>\n\n\n\n