#
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/silnapolska/dzienniknarodowy.pl-xu9p/public_html/wp-config.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/silnapolska/dzienniknarodowy.pl-xu9p/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/silnapolska/dzienniknarodowy.pl-xu9p/public_html/wp-config.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/silnapolska/dzienniknarodowy.pl-xu9p/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/silnapolska/dzienniknarodowy.pl-xu9p/public_html/wp-config.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/silnapolska/dzienniknarodowy.pl-xu9p/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/silnapolska/dzienniknarodowy.pl-xu9p/public_html/wp-config.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/silnapolska/dzienniknarodowy.pl-xu9p/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/silnapolska/dzienniknarodowy.pl-xu9p/public_html/wp-config.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/silnapolska/dzienniknarodowy.pl-xu9p/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/silnapolska/dzienniknarodowy.pl-xu9p/public_html/wp-config.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/silnapolska/dzienniknarodowy.pl-xu9p/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/silnapolska/dzienniknarodowy.pl-xu9p/public_html/wp-config.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/silnapolska/dzienniknarodowy.pl-xu9p/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/silnapolska/dzienniknarodowy.pl-xu9p/public_html/wp-config.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/silnapolska/dzienniknarodowy.pl-xu9p/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
{"id":10878,"date":"2023-01-31T11:54:04","date_gmt":"2023-01-31T10:54:04","guid":{"rendered":"https:\/\/dzienniknarodowy.pl\/?p=10878"},"modified":"2023-01-31T11:54:06","modified_gmt":"2023-01-31T10:54:06","slug":"problemy-mieszkaniowe-jedna-z-najwiekszych-bolaczek-polakow-w-najtrudniejszej-sytuacji-mlodzi-i-rodziny-z-dziecmi","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/dzienniknarodowy.pl\/problemy-mieszkaniowe-jedna-z-najwiekszych-bolaczek-polakow-w-najtrudniejszej-sytuacji-mlodzi-i-rodziny-z-dziecmi\/","title":{"rendered":"Problemy mieszkaniowe jedn\u0105 z najwi\u0119kszych bol\u0105czek Polak\u00f3w. W najtrudniejszej sytuacji m\u0142odzi i rodziny z dzie\u0107mi"},"content":{"rendered":"\n
\u2013 Rozw\u00f3j budownictwa spo\u0142ecznego hamuje m.in. ci\u0105g\u0142e obni\u017canie dochod\u00f3w w\u0142asnych jednostek samorz\u0105du terytorialnego. To one s\u0105 w Polsce konstytucyjnie odpowiedzialne za tworzenie warunk\u00f3w do zaspokajania potrzeb mieszkaniowych. W sytuacji, kiedy ich wp\u0142ywy w\u0142asne s\u0105 coraz ni\u017csze ze wzgl\u0119du na zmiany podatkowe, gminy trac\u0105 swoj\u0105 autonomi\u0119 w wyborze cel\u00f3w inwestycyjnych i niestety mieszkalnictwo spo\u0142eczne na tym traci \u2013<\/em> m\u00f3wi Alina Muzio\u0142-W\u0119c\u0142awowicz z Instytutu Rozwoju Miast i Region\u00f3w.<\/strong><\/p>\n\n\n\n \u2013 Mieszkalnictwo spo\u0142eczne to w Polsce poj\u0119cie, kt\u00f3re nie jest do ko\u0144ca zdefiniowane. Cz\u0119sto pos\u0142ugujemy si\u0119 nim, \u017ceby opisa\u0107 zas\u00f3b mieszkaniowy gminy, czyli tzw. zas\u00f3b komunalny, albo inne, dost\u0119pne cenowo rozwi\u0105zania, takie jak TBS-y czy spo\u0142eczne agencje najmu, kt\u00f3re s\u0105 nowym rozwi\u0105zaniem w polskim prawie. Generalnie ten zas\u00f3b dost\u0119pnych cenowo mieszka\u0144 wymaga rozwoju i du\u017cego wsparcia, ten segment jest bardzo w\u0105ski i wiele os\u00f3b, kt\u00f3re potrzebuj\u0105 dost\u0119pu do mieszka\u0144 ta\u0144szych ni\u017c na rynku prywatnym, po prostu go nie ma. Na dzi\u015b brakuje adekwatnych rozwi\u0105za\u0144 mieszkaniowych <\/em>\u2013 m\u00f3wi Katarzyna Przybylska, dyrektorka ds. rzecznictwa, Fundacja Habitat for Humanity Poland.
Z \u201eRaportu o stanie mieszkalnictwa\u201d, opublikowanego przez \u00f3wczesne Ministerstwo Rozwoju, wynika \u017ce w latach 2011\u20132019 liczba mieszka\u0144 oddanych w Polsce do u\u017cytku wzros\u0142a o 58 proc. Mimo to polski rynek wci\u0105\u017c zmaga si\u0119 z deficytem, kt\u00f3ry na koniec 2019 roku wynosi\u0142 ok. 650 tys. mieszka\u0144. Z niekt\u00f3rych szacunk\u00f3w wynika jednak, \u017ce mo\u017ce on by\u0107 du\u017co wy\u017cszy i si\u0119ga\u0107 nawet ok. 2 mln. Zw\u0142aszcza \u017ce na tle Europy Polska plasuje si\u0119 na szarym ko\u0144cu pod wzgl\u0119dem liczby mieszka\u0144 \u2013 przypada ich \u015brednio 386 na ka\u017cdy 1 tys. mieszka\u0144c\u00f3w, podczas gdy np. w Niemczech ten wska\u017anik wynosi 509, na W\u0119grzech \u2013 456, a w Czechach \u2013 455.
Raport pokazuje te\u017c, \u017ce w strukturze nowych mieszka\u0144 oddanych w Polsce do u\u017cytkowania w 2019 roku najwi\u0119kszy odsetek (97,8 proc.) stanowi\u0142o budownictwo deweloperskie i inwestycje realizowane przez osoby fizyczne. Mieszkania przeznaczone dla os\u00f3b o ni\u017cszych dochodach \u2013 a wi\u0119c m.in. mieszkania komunalne, mieszkania w ramach towarzystw budownictwa spo\u0142ecznego (TBS-\u00f3w) i mieszkania zak\u0142adowe \u2013 stanowi\u0142y jedynie 2,2 proc. liczby nowo oddawanych lokali (czyli ok. 4,6 tys.).
To oznacza, \u017ce wzrost liczby mieszka\u0144 oddawanych do u\u017cytku bynajmniej nie poprawia ich dost\u0119pno\u015bci dla os\u00f3b z tzw. luki czynszowej, czyli o dochodach zbyt niskich, \u017ceby kupi\u0107 lub wynaj\u0105\u0107 mieszkanie na zasadach rynkowych, a jednocze\u015bnie zbyt wysokich, aby m\u00f3c si\u0119 ubiega\u0107 o lokal komunalny. Wed\u0142ug ministerialnego raportu w obiektywnie najtrudniejszej sytuacji mieszkaniowej s\u0105 pod tym wzgl\u0119dem rodziny z dzie\u0107mi, osoby samotnie wychowuj\u0105ce dzieci i ludzie m\u0142odzi.<\/p>\n\n\n\n
\u2013 Przede wszystkim trzeba jasno zdefiniowa\u0107, jaki rodzaj wsparcia i\u00a0do jakich grup odbiorc\u00f3w powinien by\u0107 kierowany \u2013<\/em>\u00a0podkre\u015bla Katarzyna Przybylska.
\u2013 Potrzeby spo\u0142eczne zale\u017c\u0105 od tego, jak zdefiniujemy najemc\u00f3w, kt\u00f3rym pa\u0144stwo powinno pomaga\u0107. Jest pewna grupa os\u00f3b o\u00a0najni\u017cszych dochodach, s\u0105 r\u00f3wnie\u017c osoby w\u00a0kryzysie bezdomno\u015bci i\u00a0osoby o\u00a0specyficznych potrzebach ze wzgl\u0119du np. na niepe\u0142nosprawno\u015b\u0107. I tutaj na pewno jako spo\u0142ecze\u0144stwo powinni\u015bmy pomaga\u0107. Dalej jest grupa os\u00f3b o\u00a0niskich dochodach i\u00a0w ich przypadku gminy s\u0105 zobligowane do tego, \u017ceby pomaga\u0107 im bezpo\u015brednio, dostarczaj\u0105c mieszkania. Ale jest bardzo du\u017ca grupa wa\u017cnych strategicznie dla\u00a0nas, jako dla\u00a0spo\u0142ecze\u0144stwa, ludzi m\u0142odych, kt\u00f3rzy nie\u00a0mog\u0105 wej\u015b\u0107 na rynek mieszkaniowy, bo nie\u00a0maj\u0105 zdolno\u015bci kredytowej, nie\u00a0maj\u0105 oszcz\u0119dno\u015bci, ale powinny mie\u0107 godne warunki zamieszkiwania. To w\u0142a\u015bnie osoby z\u00a0tzw. luki czynszowej. Instytucj\u0105, kt\u00f3ra ma ich obs\u0142ugiwa\u0107, s\u0105 towarzystwa budownictwa spo\u0142ecznego, ale problem polega na tym, \u017ce, po pierwsze, one nie\u00a0wsz\u0119dzie funkcjonuj\u0105, nie\u00a0obejmuj\u0105 terytorium ca\u0142ego kraju, a po drugie \u2013 w\u00a0tej chwili wysoka inflacja i\u00a0drastyczny wzrost oprocentowania kredyt\u00f3w mieszkaniowych powoduj\u0105, \u017ce r\u00f3wnie\u017c ich inwestycje siadaj\u0105\u00a0<\/em>\u2013\u00a0dodaje Alina Muzio\u0142-W\u0119c\u0142awowicz, specjalistka ds. mieszkalnictwa spo\u0142ecznego i\u00a0rewitalizacji z\u00a0Instytutu Rozwoju Miast i\u00a0Region\u00f3w.\u00a0
Z bada\u0144 przeprowadzonych przez\u00a0ARC Rynek i\u00a0Opinia dla\u00a0Fundacji Habitat for Humanity wynika, \u017ce brak dost\u0119pnych cenowo mieszka\u0144 to jeden z\u00a0najwi\u0119kszych problem\u00f3w spo\u0142ecznych, kt\u00f3ry poci\u0105ga za sob\u0105 kolejne \u2013 Polacy emigruj\u0105 albo nie\u00a0s\u0105 w\u00a0stanie si\u0119 usamodzielni\u0107 i\u00a0odk\u0142adaj\u0105 decyzj\u0119 o\u00a0za\u0142o\u017ceniu rodziny czy posiadaniu dzieci. W og\u00f3lnopolskim badaniu opinii publicznej, przeprowadzonym w\u00a02020 roku, 32 proc. Polak\u00f3w wskaza\u0142o brak mieszkania lub z\u0142e warunki mieszkaniowe jako jeden z\u00a0najistotniejszych dla\u00a0nich problem\u00f3w. W tym samym badaniu 67 proc. Polek i\u00a0Polak\u00f3w odpowiedzia\u0142o, \u017ce uzale\u017cnia decyzje \u017cyciowe \u2013 takie jak powi\u0119kszenie rodziny (26 proc.), zmiana pracy (24 proc.), \u015blub (17 proc.) czy rozw\u00f3d (6 proc.) \u2013 od stabilno\u015bci swojej sytuacji mieszkaniowej.\u00a0
\u2013 W Polsce podstawowym rodzajem wsparcia jest mo\u017cliwo\u015b\u0107 wynaj\u0119cia mieszkania z\u00a0zasob\u00f3w gminy, czyli najem komunalny albo najem socjalny. I to jest rozwi\u0105zanie kierowane do os\u00f3b w\u00a0najtrudniejszej sytuacji finansowej. Natomiast dla\u00a0os\u00f3b nieco lepiej sytuowanych rozwi\u0105zaniem s\u0105 w\u0142a\u015bnie TBS-y czy SAN-y, ale one oba wymagaj\u0105 rozwoju, poniewa\u017c takich rozwi\u0105za\u0144 jest po prostu za ma\u0142o. Wszelkie zmiany powinny i\u015b\u0107 w\u00a0kierunku rozwoju, wsparcia i\u00a0zwi\u0119kszania liczby tego typu inicjatyw\u00a0<\/em>\u2013\u00a0m\u00f3wi Katarzyna Przybylska.
Ministerialny \u201eRaport o\u00a0stanie mieszkalnictwa\u201d pokazuje, \u017ce struktura zasob\u00f3w mieszkaniowych w\u00a0Polsce jest zdominowana przez\u00a0mieszkania w\u0142asno\u015bciowe i\u00a0mieszkania sp\u00f3\u0142dzielcze \u2013 na koniec 2018 roku w\u00a0posiadaniu os\u00f3b fizycznych pozostawa\u0142o blisko 11,53 mln, czyli prawie 79 proc. wszystkich mieszka\u0144 w\u00a0Polsce. Od kilku lat widoczna jest za to tendencja do zmniejszania si\u0119 udzia\u0142u budownictwa komunalnego w\u00a0og\u00f3lnej strukturze zasobu. Jeszcze w\u00a02011 roku takie mieszkania stanowi\u0142y 8,7 proc., w\u00a02015 roku \u2013 6,3 proc., a w\u00a02018 roku \u2013 ju\u017c tylko 5,7 proc.
Z kolei mieszkania nale\u017c\u0105ce do towarzystw budownictwa spo\u0142ecznego (czyli tzw. TBS-\u00f3w), zak\u0142ad\u00f3w pracy i\u00a0Skarbu Pa\u0144stwa maj\u0105 marginalny udzia\u0142 w\u00a0polskich zasobach mieszkaniowych, stanowi\u0105c raptem 1,4 proc.
\u00a0
Wa\u017cn\u0105 rol\u0119 w\u00a0wype\u0142nianiu luki mieszkaniowej na polskim rynku mia\u0142y odegra\u0107 te\u017c tzw. SAN-y, czyli spo\u0142eczne agencje najmu, kt\u00f3rych tworzenie umo\u017cliwi\u0142a ubieg\u0142oroczna nowelizacja ustawy o\u00a0niekt\u00f3rych formach popierania budownictwa mieszkaniowego. Maj\u0105 one wsp\u00f3\u0142pracowa\u0107 z\u00a0gminami i\u00a0wype\u0142nia\u0107 tzw. luk\u0119 czynszow\u0105 \u2013 po\u015bredniczy\u0107 mi\u0119dzy w\u0142a\u015bcicielami mieszka\u0144 i\u00a0osobami, kt\u00f3rych nie\u00a0sta\u0107 na kredyt czy wynajem rynkowy, ale nie\u00a0przys\u0142uguje im te\u017c mieszkanie komunalne. Jednak po ponad roku od wprowadzenia nowych przepis\u00f3w dot\u0105d nie\u00a0powsta\u0142 ani jeden taki podmiot. Tworzenie SAN-\u00f3w utrudnia m.in. wzrost stawek najmu mieszka\u0144, kt\u00f3ry powoduje, \u017ce w\u0142a\u015bcicielom lokali du\u017co bardziej op\u0142aca si\u0119 je wynajmowa\u0107 na rynku\u00a0komercyjnym.\u00a0<\/p>\n\n\n\n
\u2013 W Polsce, \u017ceby uczyni\u0107 mieszkania bardziej dost\u0119pnymi cenowo, potrzeba przede wszystkim zmiany przepis\u00f3w o\u00a0dodatkach mieszkaniowych. Obecnie ten instrument niemal\u017ce nie\u00a0wspiera os\u00f3b, kt\u00f3re wynajmuj\u0105 mieszkania na rynku prywatnym. Znowelizowanie go i\u00a0dostosowanie do aktualnych reali\u00f3w przyczyni\u0142oby si\u0119 do tego, \u017ce osoby, kt\u00f3re wynajmuj\u0105 mieszkanie na rynku prywatnym, znalaz\u0142y je same i\u00a0nie korzystaj\u0105 ze wsparcia gminy, mog\u0142yby uzyska\u0107 pomoc finansow\u0105, \u017ceby obni\u017cy\u0107 koszty najmu i\u00a0\u017ceby by\u0142o je sta\u0107 na to mieszkanie\u00a0\u2013<\/em>\u00a0m\u00f3wi dyrektorka ds. rzecznictwa w\u00a0Fundacji Habitat for Humanity Poland.\u00a0\u2013\u00a0Kolejnym rozwi\u0105zaniem powinno by\u0107 te\u017c centralne wsparcie finansowe dla\u00a0tworzenia przez\u00a0gminy spo\u0142ecznych agencji najmu tak, \u017ceby ten model rozwija\u0142 si\u0119 w\u00a0Polsce i\u00a0m\u00f3g\u0142 wspiera\u0107 osoby, kt\u00f3re potrzebuj\u0105 wynaj\u0105\u0107 ta\u0144sze mieszkanie.<\/em>
\u2013 Polityka mieszkaniowa powinna dotyczy\u0107 wszystkich grup spo\u0142ecznych z\u00a0naciskiem na tych, kt\u00f3rym najbardziej powinni\u015bmy pomaga\u0107. Osoby najs\u0142absze powinny dosta\u0107 bezpo\u015bredni\u0105 pomoc mieszkaniow\u0105, a pozosta\u0142e grupy spo\u0142eczne powinny mie\u0107 jasne przepisy prawne \u2013 w\u00a0tym sp\u00f3jny system podatkowy, kt\u00f3ry by\u0142by sprofilowany tak, \u017ce mobilizowa\u0142by obywateli do rozwi\u0105zywania swoich potrzeb mieszkaniowych\u00a0\u2013<\/em>\u00a0dodaje Alina Muzio\u0142-W\u0119c\u0142awowicz.
Ekspertka Instytutu Rozwoju Miast i\u00a0Region\u00f3w wskazuje, \u017ce gminy s\u0105 obecnie w\u00a0posiadaniu ok. 800 tys. mieszka\u0144 komunalnych dla\u00a0os\u00f3b w\u00a0trudnej sytuacji, o\u00a0najni\u017cszych dochodach. Potrzeby s\u0105 znacznie wi\u0119ksze, ale rozw\u00f3j budownictwa spo\u0142ecznego aktualnie hamuje m.in. inflacja i\u00a0efekty wojny za wschodni\u0105 granic\u0105, ale r\u00f3wnie\u017c ci\u0105g\u0142e obni\u017canie dochod\u00f3w w\u0142asnych jednostek samorz\u0105du terytorialnego.
\u2013 To one s\u0105 w\u00a0Polsce konstytucyjnie odpowiedzialne za tworzenie warunk\u00f3w do zaspokajania potrzeb mieszkaniowych. W sytuacji, kiedy ich wp\u0142ywy w\u0142asne s\u0105 coraz ni\u017csze ze wzgl\u0119du na zmiany podatkowe, gminy trac\u0105 swoj\u0105 autonomi\u0119 w\u00a0wyborze cel\u00f3w inwestycyjnych i\u00a0niestety mieszkalnictwo spo\u0142eczne na tym traci \u2013<\/em>\u00a0m\u00f3wi Alina Muzio\u0142-W\u0119c\u0142awowicz.<\/p>\n\n\n\n