Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/silnapolska/dzienniknarodowy.pl-xu9p/public_html/wp-config.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/silnapolska/dzienniknarodowy.pl-xu9p/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/silnapolska/dzienniknarodowy.pl-xu9p/public_html/wp-config.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/silnapolska/dzienniknarodowy.pl-xu9p/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/silnapolska/dzienniknarodowy.pl-xu9p/public_html/wp-config.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/silnapolska/dzienniknarodowy.pl-xu9p/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/silnapolska/dzienniknarodowy.pl-xu9p/public_html/wp-config.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/silnapolska/dzienniknarodowy.pl-xu9p/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/silnapolska/dzienniknarodowy.pl-xu9p/public_html/wp-config.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/silnapolska/dzienniknarodowy.pl-xu9p/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/silnapolska/dzienniknarodowy.pl-xu9p/public_html/wp-config.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/silnapolska/dzienniknarodowy.pl-xu9p/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/silnapolska/dzienniknarodowy.pl-xu9p/public_html/wp-config.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/silnapolska/dzienniknarodowy.pl-xu9p/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/silnapolska/dzienniknarodowy.pl-xu9p/public_html/wp-config.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/silnapolska/dzienniknarodowy.pl-xu9p/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
{"id":10781,"date":"2023-01-14T04:23:35","date_gmt":"2023-01-14T03:23:35","guid":{"rendered":"http:\/\/dzienniknarodowy.pl\/?p=10781"},"modified":"2023-01-14T07:25:09","modified_gmt":"2023-01-14T06:25:09","slug":"nowe-przepisy-maja-ograniczyc-nieuczciwe-praktyki-podczas-pokazow-handlowych-uokik-klienci-nie-beda-z-nich-wychodzic-z-kredytami","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/dzienniknarodowy.pl\/nowe-przepisy-maja-ograniczyc-nieuczciwe-praktyki-podczas-pokazow-handlowych-uokik-klienci-nie-beda-z-nich-wychodzic-z-kredytami\/","title":{"rendered":"Nowe przepisy maj\u0105 ograniczy\u0107 nieuczciwe praktyki podczas pokaz\u00f3w handlowych. UOKiK: Klienci nie b\u0119d\u0105 z nich wychodzi\u0107 z kredytami"},"content":{"rendered":"\n
Nadu\u017cycia zwi\u0105zane ze sprzeda\u017c\u0105 na pokazach, wycieczkach lub podczas wizyt akwizytor\u00f3w od lat stanowi\u0142y jeden z powa\u017cniejszych problem\u00f3w rynku konsumenckiego. Tym bardziej \u017ce najcz\u0119\u015bciej ich ofiar\u0105 pada\u0142y osoby starsze, podatne na marketingowe sztuczki i nie do ko\u0144ca \u015bwiadome przys\u0142uguj\u0105cych im praw. Umowy podpisywane na kosztowne garnki czy ko\u0142dry by\u0142y konstruowane tak, \u017ce trudno by\u0142o si\u0119 od nich uwolni\u0107. UOKiK ka\u017cdego roku prowadzi\u0142 przynajmniej kilka takich spraw, kt\u00f3re ko\u0144czy\u0142y si\u0119 nawet wielomilionowymi karami dla nieuczciwych sprzedawc\u00f3w. W tym roku proceder ma jednak zosta\u0107 ukr\u00f3cony, poniewa\u017c od 1 stycznia br. wesz\u0142y w \u017cycie nowe przepisy, kt\u00f3re gwarantuj\u0105 konsumentom du\u017co wi\u0119ksz\u0105 ochron\u0119.<\/h2>\n\n\n\n
\u2013 Nadu\u017cycia zwi\u0105zane z pokazami handlowymi i niezapowiedzianymi wizytami akwizytor\u00f3w by\u0142y du\u017cym problemem. One same w sobie s\u0105 legalne, natomiast problemem by\u0142o to, \u017ce konsumenci zapraszani na takie pokazy, zw\u0142aszcza starsi, byli na nich wprowadzani w b\u0142\u0105d. Sprawy tego typu stanowi\u0142y bardzo du\u017c\u0105 ga\u0142\u0105\u017a dzia\u0142alno\u015bci UOKiK. Przed pandemi\u0105 prowadzili\u015bmy rocznie po kilka post\u0119powa\u0144 wzgl\u0119dem takich nieuczciwych sprzedawc\u00f3w. Cz\u0119sto ko\u0144czy\u0142y si\u0119 one dotkliwymi, nawet wielomilionowymi karami i na\u0142o\u017ceniem obowi\u0105zku zaprzestania procederu wprowadzania konsument\u00f3w w b\u0142\u0105d <\/em>\u2013 m\u00f3wi agencji Newseria Biznes Agnieszka Orli\u0144ska, ekspertka Urz\u0119du Ochrony Konkurencji i Konsument\u00f3w.<\/p>\n\n\n\n
Z pocz\u0105tkiem stycznia tego roku wesz\u0142o w \u017cycie wiele wa\u017cnych dla konsument\u00f3w przepis\u00f3w wynikaj\u0105cych z konieczno\u015bci implementacji unijnych dyrektyw. Zmiany wprowadzono m.in. w ustawie o prawach konsumenta, w kt\u00f3rej zosta\u0142y wdro\u017cone wytyczne dyrektywy Omnibus oraz dodatkowe rozwi\u0105zania dotycz\u0105ce um\u00f3w zawieranych poza lokalem, w szczeg\u00f3lno\u015bci podczas pokaz\u00f3w handlowych i wycieczek. Maj\u0105 one ukr\u00f3ci\u0107 nieprawid\u0142owo\u015bci, do kt\u00f3rych dochodzi\u0142o podczas takich wydarze\u0144.<\/p>\n\n\n\n
\u2013 Zmiany wprowadzone od 1 stycznia br. wynika\u0142y w du\u017cym stopniu z apeli UOKiK, poniewa\u017c potrzebne by\u0142y dzia\u0142ania ograniczaj\u0105ce pewne nieuczciwe praktyki \u2013<\/em> m\u00f3wi Agnieszka Orli\u0144ska.<\/p>\n\n\n\n
Najwa\u017cniejsz\u0105 zmian\u0105, kt\u00f3ra w\u0142a\u015bnie wesz\u0142a w \u017cycie, jest przede wszystkim zakaz zawierania um\u00f3w finansowych podczas pokaz\u00f3w handlowych i wycieczek. Zawarta w takiej sytuacji umowa, np. umowa po\u017cyczki, b\u0119dzie niewa\u017cna i nie b\u0119dzie wywo\u0142ywa\u0107 skutk\u00f3w dla konsumenta. <\/p>\n\n\n\n
\u2013 Dotychczas konsumenci byli namawiani na takich pokazach na zakup r\u00f3\u017cnych drogich produkt\u00f3w. W przypadku, kiedy nie mieli wystarczaj\u0105cej ilo\u015bci got\u00f3wki, cz\u0119sto byli te\u017c namawiani na po\u017cyczki lub kredyty albo po prostu podsuwano im takie umowy <\/em>\u2013 wyja\u015bnia ekspertka UOKiK.<\/p>\n\n\n\n
Nowe przepisy wyd\u0142u\u017cy\u0142y r\u00f3wnie\u017c do 30 dni termin na odst\u0105pienie od umowy zakupu zawartej podczas nieum\u00f3wionej wizyty akwizytora w domu konsumenta lub wycieczki zorganizowanej przez przedsi\u0119biorc\u0119. W przypadku pokaz\u00f3w handlowych utrzymany zosta\u0142 jednak termin 14-dniowy.<\/p>\n\n\n\n
Jak wskazuje Agnieszka Orli\u0144ska, wa\u017cn\u0105 zmian\u0105 wprowadzon\u0105 w znowelizowanej ustawie jest r\u00f3wnie\u017c zakaz przyjmowania p\u0142atno\u015bci przed up\u0142ywem terminu na odst\u0105pienie od umowy. Dotyczy to um\u00f3w zawieranych podczas pokaz\u00f3w handlowych i wycieczek, jak i niezapowiedzianych wizyt akwizytor\u00f3w w domu konsument\u00f3w. Dzi\u0119ki temu odroczeniu p\u0142atno\u015bci w czasie b\u0119d\u0105 oni mogli podj\u0105\u0107 bardziej \u015bwiadom\u0105 decyzj\u0119 dotycz\u0105c\u0105 zakupu danego produktu czy us\u0142ugi i nie b\u0119d\u0105 nara\u017ceni na straty finansowe.<\/p>\n\n\n\n
\u2013 Do czasu up\u0142yni\u0119cia terminu na odst\u0105pienie od umowy nie b\u0119dzie mo\u017cna pobra\u0107 od konsumenta p\u0142atno\u015bci za sprz\u0119t, kt\u00f3ry nab\u0119dzie w taki spos\u00f3b. Je\u017celi mimo to kto\u015b spr\u00f3buje tak\u0105 p\u0142atno\u015b\u0107 pobra\u0107, to grozi mu za to kara grzywny \u2013<\/em> podkre\u015bla ekspertka.<\/p>\n\n\n\n
Co istotne, tak\u0105 kar\u0119 b\u0119dzie mo\u017cna na\u0142o\u017cy\u0107 na osob\u0119 przyjmuj\u0105c\u0105 p\u0142atno\u015bci, a w podmiotach nieb\u0119d\u0105cych osobami fizycznymi \u2013 na osob\u0119 kieruj\u0105c\u0105 przedsi\u0119biorstwem lub osob\u0119 upowa\u017cnion\u0105 do zawierania um\u00f3w z konsumentami.<\/p>\n\n\n\n
Kolejna zmiana to r\u00f3wnie\u017c mo\u017cliwo\u015b\u0107 odst\u0105pienia od niekt\u00f3rych um\u00f3w o \u015bwiadczenie us\u0142ug zdrowotnych zawieranych poza lokalem przedsi\u0119biorstwa lub na odleg\u0142o\u015b\u0107. Chodzi przede wszystkim o tzw. umowy obejmuj\u0105ce abonamenty medyczne.<\/p>\n\n\n\n
\u2013 To te\u017c by\u0142 du\u017cy problem. Przedsi\u0119biorcy oferuj\u0105cy produkty paramedyczne cz\u0119sto wmawiali konsumentom, \u017ce ci podpisali umow\u0119 na jaki\u015b abonament medyczny. Nierzadko by\u0142y to umowy, od kt\u00f3rych by\u0142o trudno odst\u0105pi\u0107. Teraz ten proceder zostanie ukr\u00f3cony \u2013<\/em> m\u00f3wi Agnieszka Orli\u0144ska. \u2013 Wszystkie te zmiany z pewno\u015bci\u0105 w du\u017cym stopniu ogranicz\u0105 nadu\u017cycia, zapewni\u0105 konsumentom wi\u0119ksze pole do manewru. W trakcie pokaz\u00f3w handlowych nie b\u0119d\u0105 zawierane umowy, wi\u0119c klienci nie b\u0119d\u0105 wychodzili z nich z kredytami. By\u0107 mo\u017ce b\u0119d\u0105 potrzebne jeszcze dalsze zmiany w prawie, ale \u017ceby m\u00f3c o tym zawyrokowa\u0107, b\u0119dziemy teraz przygl\u0105da\u0107 si\u0119 rynkowi.<\/em><\/p>\n\n\n\n