Nasz sukces zwi\u0105zany by\u0142 z tym, \u017ce k\u0142adli\u015bmy zawsze du\u017cy nacisk na edukacj\u0119 klasyczn\u0105. Uformowali\u015bmy pewne kanony o\u015bwiatowe, kt\u00f3re przez wieki by\u0142y ho\u0142ubione. W szkole panowa\u0142: re\u017cim, dyscyplina, porz\u0105dek, schludno\u015b\u0107, hierarchia. M\u00f3wi\u0142o si\u0119: \u201eDzieci i ryby g\u0142osu nie maj\u0105\u201d. I to powiedzenie by\u0142o m\u0105dre \u2013 jest ono odwieczn\u0105 prawd\u0105. Bo niby dlaczego ma m\u00f3wi\u0107 ten, kto nie posiada jeszcze wiedzy i do\u015bwiadczenia? Wsp\u00f3\u0142czesne odwr\u00f3cili\u015bmy te klasyczne zasady, gdy\u017c to doro\u015bli zacz\u0119li s\u0142ucha\u0107 dzieci. W rezultacie ludzie dojrzali zacz\u0119li dziecinnie\u0107, zacz\u0119li by\u0107 socjalizowani przez dzieci. A powinno by\u0107 na odwr\u00f3t. To sztubaki maj\u0105 uczestniczy\u0107 w rozmowach doros\u0142ych, kt\u00f3re s\u0105 powa\u017cne i rozs\u0105dne \u2013 w ten spos\u00f3b nast\u0119puje intelektualny rozw\u00f3j pociechy. <\/p>\n\n\n\n
Zdrowe zasady kszta\u0142cenia oraz wychowania uchowa\u0142y si\u0119 jeszcze w niekt\u00f3rych pa\u0144stwach azjatyckich. My je, pod wp\u0142ywem ob\u0142\u0119du, porzucili\u015bmy na zachodzie. I tam nikogo nie dziwi, \u017ce uczniowie musz\u0105 sprz\u0105ta\u0107 klasy czy korytarze \u2013 u nas to nie do pomy\u015blenia, by b\u0105belek m\u00f3g\u0142 by\u0107 zagoniony do prostych prac fizycznych, a szkoda, bo by\u0107 mo\u017ce nabra\u0142by przez to szacunku do ludzi i ludzkiej pracy. M\u0142odzi dokonuj\u0105 wandalizm\u00f3w na terenie szko\u0142y, gdy\u017c nie boj\u0105 si\u0119 sankcji, gdy\u017c wiedz\u0105, \u017ce Pani sprz\u0105taczka przyjdzie zrobi\u0107 za nich uci\u0105\u017cliw\u0105 prac\u0119. <\/p>\n\n\n\n
W jednostkach edukacyjnych orientu nie s\u0105 r\u00f3wnie\u017c lansowane szalone wizje ideologiczne lewicy: od egalitaryzmu przez usiln\u0105 promocj\u0119 zbocze\u0144 seksualnych. Zamiast tego nacisk k\u0142adziony jest na przedmioty \u015bcis\u0142e, na tward\u0105 nauk\u0105, na osi\u0105gni\u0119cie \u017cyciowego sukcesu. I w\u0142a\u015bnie dlatego to ten kontynent podbije \u015bwiat. Gdyby jacy\u015b m\u0119scy przebiera\u0144cy w sukienkach pr\u00f3bowali przekroczy\u0107 mury takiej szko\u0142y, oburzenie by\u0142oby nieziemskie. U nas natomiast zaczyna zwyci\u0119\u017ca\u0107 religia \u015bwi\u0119tego spokoju. Do tego szko\u0142y nie podburzaj\u0105 tam dzieci przeciw w\u0142asnym rodzicom, by ich denuncjowali za domniemane krzywdy niczym Pawlik Morozow w Zwi\u0105zku Radzieckim. <\/p>\n\n\n\n
Jednym z fundament\u00f3w zdrowej, klasycznej edukacji by\u0142a relacja \u201eMistrz-ucze\u0144\u201d, co szczeg\u00f3lnie widzimy (jeszcze) w edukacji wy\u017cszej. Pisz\u0105cy uczy si\u0119 od promotora, doktorant od profesora, pracownik od brygadzisty, szeregowy od podoficera, a czeladnik od mistrza zawodu. Te sprawdzone sposoby nie podoba\u0142y si\u0119 jednak fanatycznym zwolennikom egalitaryzmu. Skoro mamy by\u0107 r\u00f3wni, to ucznia trzeba doszacowa\u0107, a nauczyciela zr\u00f3wna\u0107 do parteru. Jednej stronie trzeba da\u0107 mn\u00f3stw praw, a drugiej stronie zabra\u0107 wszystkie prerogatywy, w szczeg\u00f3lno\u015bci karne i dyscyplinarne. Obecnie nauczyciel nic nie mo\u017ce zrobi\u0107 niesfornemu \u017cakowi, a na dodatek praktycznie nigdy nie ma wsparcia u rodzic\u00f3w czy dyrekcji. <\/p>\n\n\n\n
Tradycyjna pedagogika dzia\u0142a\u0142a na prostych zasadach: doro\u015bli wiedz\u0105 lepiej co dla dziecka jest dobre. St\u0105d te\u017c mamy prawo formowa\u0107 osobowo\u015b\u0107 naszej latoro\u015bli. W 90% przypadk\u00f3w jest to rozwi\u0105zania trze\u017awe, m\u0105dre, sprawdzone. Ta solucja dzia\u0142a, gdy\u017c na og\u00f3\u0142 nikt nie chce \u017ale dla swoich dzieci, a doros\u0142y ma co\u015b, czego nie maj\u0105 m\u0142odsi: \u017cyciowe do\u015bwiadczenie, trze\u017aw\u0105 ocen\u0119 sytuacji. Jednak w 10% przypadk\u00f3w mamy do czynienia z osobami, kt\u00f3re nie patrz\u0105 w spos\u00f3b obiektywny na swoje potomstwo. Widzimy to w sytuacjach, kiedy rodzice pchaj\u0105 dzieci na si\u0142\u0119 do danej dzia\u0142alno\u015bci sportowej czy edukacyjnej, pomimo ewidentnego braku talentu \u2013 tym samy wyrz\u0105dzaj\u0105c im ogromn\u0105 krzywd\u0119. Ilu\u017c to krezus\u00f3w, ze wzgl\u0119du na swoje kompleksy, op\u0142aca horrendalnie drogie studia prywatne, byle tylko b\u0105belek zosta\u0142 w ko\u0144cu lekarzem lub prawnikiem? Pomijamy r\u00f3wnie\u017c rodziny patologiczne, uznaj\u0105c je raczej za margines ni\u017c prawid\u0142owo\u015b\u0107. <\/p>\n\n\n\n
Dlatego te\u017c, co do zasady, to w\u0142a\u015bnie starsze pokolenie powinno decydowa\u0107 o m\u0142odszej generacji. Antypedagodzy g\u0142osz\u0105 odwrotne pogl\u0105dy, czyli \u017ce cz\u0142owiek ju\u017c od urodzenia potrafi odczuwa\u0107 w\u0142asne dobro, w zwi\u0105zki z czym mo\u017ce by\u0107 za siebie odpowiedzialny. To wyj\u0105tkowo naiwne postrzeganie rzeczywisto\u015bci. Wiele os\u00f3b po maturze, zwanej przecie\u017c egzaminem dojrza\u0142o\u015bci, nadal nie wie tego, co chce robi\u0107 ze swoim \u017cyciem. A co dopiero taki kilkuletni brzd\u0105c. Im kto\u015b jest m\u0142odszy, tym \u0142atwiej mo\u017ce by\u0107 zba\u0142amucony przez imprezki, u\u017cywki i g\u0142upszych koleg\u00f3w. Nie zapominajmy, i\u017c dzieci te\u017c k\u0142ami\u0105, wagaruj\u0105, mydl\u0105 oczy. Do tego: nie chce im si\u0119 ci\u0119\u017cko pracowa\u0107; nie rozumiej\u0105 zale\u017cno\u015bci pomi\u0119dzy edukacj\u0105 a \u017cyciowym sukcesem; nie rozumiej\u0105 gospodarki i jej wymaga\u0144, nie rozumiej\u0105, \u017ce \u017cycie to powa\u017cna sprawa, a nie zabawa. Trze\u017awe spojrzenie na \u015bwiat przychodzi z wiekiem. Doro\u015bli wstrz\u0105saj\u0105 swoimi nast\u0119pcami, gdy widz\u0105, \u017ce dzieje si\u0119 co\u015b z\u0142ego, co cz\u0119sto prowadzi do krzyk\u00f3w i p\u0142aczu, lecz w perspektywie d\u0142ugoterminowej chc\u0105 dobrze. <\/p>\n\n\n\n
Najnowsze pomys\u0142y wariat\u00f3w pedagogicznych zwi\u0105zane s\u0105 z koncepcj\u0105 niebinarno\u015bci i zmiennej to\u017csamo\u015bci p\u0142ciowej cz\u0142owieka. Ich za\u0142o\u017ceniem jest to, by nie narzuca\u0107 dziecku p\u0142ci, by mog\u0142o ono swobodnie wybra\u0107 p\u0142e\u0107 czy religi\u0119 wraz z wiekiem. I tak pewne grupy kupuj\u0105 swoim potomkom ubrania UNISEX. Problemem jest jednak to, \u017ce cz\u0142owiek rodzi si\u0119 niczym czysta tablica i dopiero z czasem ulega socjalizacji, a wi\u0119c uczy si\u0119 kultury, j\u0119zyka, zasad dobrego wychowania. Je\u017celi pewne pogl\u0105dy i rozwi\u0105zania nie zostan\u0105 narzucone od oseska, to wyro\u015bnie nam jaki\u015b kosmita-zwyrodnialec, barbarzy\u0144ca, degenerat, a nie normalny cz\u0142owiek \u2013 i tak si\u0119 dzisiaj dzieje. Gdyby por\u00f3wna\u0107 obecn\u0105 sytuacj\u0119 do \u015bwiata przyrody, mieliby\u015bmy do czynienia z histori\u0105, w kt\u00f3rej to wilk postanawia wychowa\u0107 swoje m\u0142ode na wegetaria\u0144sk\u0105 owc\u0119. Takie dzia\u0142ania s\u0105 skazane na niepowodzenie, s\u0105 autentycznym przejawem szale\u0144stwa. <\/p>\n\n\n\n
Aby zi\u015bci\u0107 w praktyce kanony politycznej poprawno\u015bci, post\u0119powcy ch\u0119tnie funduj\u0105 najm\u0142odszym terapie konwersji p\u0142ci. Innymi s\u0142owy, dziecko nie wie jak zawi\u0105za\u0107 buty, lecz wie jak\u0105 ma orientacj\u0119 seksualn\u0105. Przez te dzia\u0142ania wiele os\u00f3b mo\u017ce zosta\u0107 pochopnie skrzywdzonych, w szczeg\u00f3lno\u015bci gdy w gr\u0119 wchodz\u0105 kuracje chemiczne i operacje chirurgiczne. Antypedagodzy nie zgadzaj\u0105 si\u0119 na podporz\u0105dkowaniu dziecka autorytetowi osoby doros\u0142ej, kt\u00f3ra kszta\u0142tuje jego osobowo\u015b\u0107 wobec narzuconego z g\u00f3ry wzorca. Ob\u0142\u0119d tych ludzi polega na ca\u0142kowitym oderwaniu od rzeczywisto\u015bci oraz \u017cyczeniowym my\u015bleniu. Kiedy dziecko jest puszczone samopas, mo\u017ce ono pope\u0142nia\u0107 fatalne b\u0142\u0119dy, kt\u00f3re zniszcz\u0105 mu przysz\u0142e \u017cycie, natomiast dzi\u0119ki autorytetowi te b\u0142\u0119dy mog\u0105 by\u0107 unikni\u0119te. I tak dziecko w\u0142o\u017cy widelec do kontaktu, wypije haustem DOMESTOS, wsadzi r\u0119k\u0119 do rozpalonego ogniska, odpali ci\u0105gnik rolniczy celem przeja\u017cd\u017cki. Doros\u0142y mo\u017ce wyt\u0142umaczy\u0107 swoje zakazy, co warto zrobi\u0107, natomiast nie zawsze ka\u017cdy musi posiada\u0107 dostateczn\u0105 cierpliwo\u015b\u0107. Autorytet rodzicielski nak\u0142ada restrykcje, ale te ograniczenia maj\u0105 swoje racjonalne uzasadnienie. <\/p>\n\n\n\n
Dzieci kwiaty oraz ca\u0142e to przekl\u0119te pokolenie roku 68. krzycza\u0142o: \u201eZabrania si\u0119 zabrania\u0107!\u201d. W zwi\u0105zku z tymi dzia\u0142aniami tradycyjna szko\u0142a upad\u0142a. Jednak te tragiczne postulaty lewicowego my\u015blenia w edukacji doprowadzi\u0142o do: wt\u00f3rnego analfabetyzmu; problem\u00f3w m\u0142odzie\u017cy z formu\u0142owaniem w\u0142asnych my\u015bli, zar\u00f3wno ustnym, jak i pisemnym; zatraceniu zdolno\u015bci rozmawiania z drugim cz\u0142owiekiem; wzrostu postaw narcystycznych, przekonania o w\u0142asnej nieomylno\u015bci; epidemii cyberna\u0142og\u00f3w, czyli dzieciak\u00f3w wpatrzonych w swoje aparaty kom\u00f3rkowe. Wraz z umasowieniem studi\u00f3w, chc\u0105c na si\u0142\u0119 ka\u017cdemu dawa\u0107 matur\u0119 i studia bez wzgl\u0119du na predyspozycje, poziom nauczania spad\u0142 dramatycznie, przez co mamy problem z ba\u0144k\u0105 wykszta\u0142cenia. D\u0105\u017cono r\u00f3wnie\u017c do kastracji m\u0119\u017cczyzn, do zabicia w nich agresji, przez co wychowano pokolenie safandu\u0142\u00f3w, pantoflarzy, \u017cyciowych kalek, ciamajd, p\u0142atk\u00f3w \u015bniegu, czyli mi\u0119czak\u00f3w, kt\u00f3rzy rozklejaj\u0105 si\u0119 pod presj\u0105. Problemy przemys\u0142u i s\u0142u\u017cb mundurowych z rekrutacj\u0105 wynikaj\u0105 po cz\u0119\u015bci r\u00f3wnie\u017c z tego, \u017ce brakuje twardych ludzi, kt\u00f3rzy s\u0105 w stanie narzuci\u0107 na siebie rygor i podda\u0107 si\u0119 dyscyplinie militarnej czy fabrycznej. Kiedy\u015b spo\u0142ecze\u0144stwo by\u0142o skr\u0119powane konwenansem, a dzisiaj jest skr\u0119powane ustawodawstwem. Zniszczyli\u015bmy i ob\u015bmiali\u015bmy obyczaje, jednak na ich miejsce wkroczy\u0142o pa\u0144stwo, dostrzegaj\u0105c pustk\u0119 do zagospodarowania. Przyk\u0142adowo: m\u0119\u017cczy\u017ani kiedy\u015b zniewagi za\u0142atwiali za pomoc\u0105 szabli i pistoletu, a dzisiaj ci\u0105gaj\u0105 si\u0119 po salach s\u0105dowych. Za edukacj\u0119 latoro\u015bli odpowiada\u0142 Ko\u015bci\u00f3\u0142 i rodzice, a dzisiaj pa\u0144stwo i Ministerstwo Edukacji. Z dwojga z\u0142ego jednak lepszy jest konwenans, bo sami go na siebie narzucamy, a nie pan policjant z du\u017c\u0105 pa\u0142k\u0105. St\u0105d te\u017c, wbrew hipisom, trzeba g\u0142osi\u0107 odwrotne has\u0142o ni\u017c to, kt\u00f3re by\u0142o promowane przez generacj\u0119 68.: \u201enakazuje si\u0119 zabrania\u0107!\u201d <\/p>\n\n\n\n
Nasi oponenci du\u017co pisz\u0105 o prawach dziecka, traktowaniu dziecka jako podmiotu. Te koncepcje s\u0105 ca\u0142kowicie sprzeczne z zasadami cywilizacji \u0142aci\u0144skiej. Rdzennie europejskie rozwi\u0105zania to rzymska koncepcja patria potestas (w\u0142adza ojcowska), kt\u00f3ra przys\u0142ugiwa\u0142a pater familias (ojcu). Co prawda w \u015bredniowieczu ograniczono absolutn\u0105 w\u0142adz\u0119 ojcowsk\u0105, na rzecz rozwi\u0105za\u0144 bardziej umiarkowanych, jednak i tak duch hierarchizmu obecny by\u0142 u nas zawsze. <\/p>\n\n\n\n
Or\u0119downicy antypedagogiki zastanawiaj\u0105 si\u0119: po co nam wychowanie? W tych czasach wida\u0107 trzeba ludziom t\u0142umaczy\u0107 kwestie elementarne. Wychowanie jest po to, by cz\u0142owiek nie beka\u0142 przy stole, nie pierdzia\u0142 przy ludziach, nie plu\u0142 co dwa metry, nie kl\u0105\u0142 co drugie zdanie, nie \u015bmierdzia\u0142 potem, tylko k\u0105pa\u0142 si\u0119 co jaki\u015b czas. M\u0119\u017cczyzna ma ust\u0119powa\u0107 miejsce siedz\u0105ce w autobusie starszym i kobietom w ci\u0105\u017cy, by\u0107 szarmanckim i mie\u0107 klas\u0119. Kobieta powinna by\u0107 kobieca, empatyczna, szanowa\u0107 siebie i innych. S\u0142owem: cz\u0142owiek ma nie by\u0107 dzikusem i barbarzy\u0144c\u0105. Po to go w\u0142a\u015bnie wychowujemy. Utopi\u015bci egalitaryzmu pragn\u0119liby nada\u0107 prawa wyborcze dzieciom. Wida\u0107 ob\u0142\u0119d tych ludzi jest prawdziwie zaawansowany. \u017byjemy w z\u0142o\u017conej rzeczywisto\u015bci, prawnej oraz ekonomicznej. Z kolei taki kilkulatek, dopiero co oderwany od matczynej piersi, nie rozumie sensu wybor\u00f3w, co to za wybory, czemu maj\u0105 s\u0142u\u017cy\u0107, jakie s\u0105 d\u0142ugofalowe skutki ka\u017cdej decyzji politycznej. S\u0142owem: pajdokracja prowadzi do podejmowania decyzji pochopnych i nieprzemy\u015blanych. <\/p>\n\n\n\n
Zgodnie z post\u0119powymi kanonami, dzieci maj\u0105 prawo do seksu. I tutaj warto zada\u0107 pytanie: czy czasem ci antypedagodzy to nie s\u0105 jacy\u015b pedofile z tytu\u0142ami profesorskimi, kt\u00f3rzy pod p\u0142aszczykiem swoich eleganckich teorii chc\u0105 da\u0107 upust swoim seksualnym \u017c\u0105dzom, seksualnym zwyrodnieniom? Przez setki lat jej nie by\u0142o edukacji seksualnej \u2013 ludzko\u015bci\u0105 rz\u0105dzi\u0142y konwenanse oraz religia. Wszystko jednak sz\u0142o do przodu. Obecnie mamy edukacj\u0119 seksualn\u0105 \u2013 rezultatem jest demograficzny upadek ca\u0142ej Europy, jak r\u00f3wnie\u017c rosn\u0105cy problem z ci\u0105\u017cami pozama\u0142\u017ce\u0144skimi. Warto przypomnie\u0107: cz\u0142owiek uczy si\u0119 przez na\u015bladownictwo, st\u0105d potrzebuje dw\u00f3ch wzorc\u00f3w, m\u0119skiego i \u017ce\u0144skiego, taty i mamy. W ten spos\u00f3b wzrasta prawid\u0142owo. <\/p>\n\n\n\n
Je\u017celi chcemy budowa\u0107 zdrowe ustroje polityczne i gospodarcze, musimy wr\u00f3ci\u0107 do klasycznej edukacji i klasycznej szko\u0142y. Cz\u0142owiek musi d\u0105\u017cy\u0107 do cnoty i dobra, a nie do r\u00f3wno\u015bci \u2013 gdy\u017c takich zwierz\u0105t w naturze nie ma. Czym pr\u0119dzej powinny wr\u00f3ci\u0107 kary cielesne, zar\u00f3wno w domach, jak i szko\u0142ach, tak jak wszystkie \u015bwi\u0119te ksi\u0119gi zalecaj\u0105. Za przewinienia: srogo karci\u0107 i gani\u0107. Za sukcesy: nagradza\u0107. Przyucza\u0107 do ci\u0119\u017ckiej pracy, do szacunku wzgl\u0119dem drugiego cz\u0142owieka. Ocenia\u0107 wszystkich wed\u0142ug jednego standardu. Wprowadzi\u0107 mundurki. Medale i listy gratulacyjne rozdawa\u0107 nie wszystkim, ale wybranym, za skuteczno\u015b\u0107. Gdy kto\u015b nie chce si\u0119 uczy\u0107 i wykazuje w stosunku do nauki lekcewa\u017cenie, nie warto trzyma\u0107 go na si\u0142\u0119 w szkole, tylko trzeba go usun\u0105\u0107, aby innych czasem nie skazi\u0142. Tylko zgodnie z powy\u017cszymi zasadami cywilizacje wygrywaj\u0105. <\/p>\n\n\n\n
Idea\u0142em edukacji narodowej powinna by\u0107 szko\u0142a, w kt\u00f3rej wolno\u015b\u0107 i re\u017cim znajduje si\u0119 w zdrowej proporcji. Lekcje religii musz\u0105 zmieni\u0107 konwencj\u0119, gdy\u017c obecnie laicyzuj\u0105, zamiast uduchowia\u0107, czyli odnosz\u0105 zupe\u0142nie odwrotny skutek do zamierzonego. Wdro\u017cenie element\u00f3w edukacji wojskowej (mundurki, apele, hierarchia) ma dobry wp\u0142yw na ca\u0142okszta\u0142t rozwoju m\u0142odego cz\u0142owieka. Podobnie powinno by\u0107 z patriotyzmem. Je\u017celi b\u0119dzie go za du\u017co, b\u0119dzie on nieszczery i patetyczny, m\u0142odzi zostan\u0105 kosmopolitami, ze wzgl\u0119du na swoj\u0105 naturaln\u0105 przekorno\u015b\u0107. Istotne jest r\u00f3wnie\u017c wpojenie prostego przekonania: cz\u0142owiek nie uczy si\u0119 dla rodzic\u00f3w, rodziny, nauczycieli, lecz dla siebie i dla swojego rozwoju. Ka\u017cdy sam powinien znale\u017a\u0107 na siebie pomys\u0142 i mierzy\u0107 si\u0119 z konsekwencjami swoich dzia\u0142a\u0144, jak w sytuacji, gdy kto\u015b postanawia zdobywa\u0107 wiedz\u0119 o charakterze nierynkowym, niekomercyjnym.<\/p>\n\n\n\n
Karol Skorek<\/strong><\/p>\n\n\n\n <\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":" Przez wieki nasz kontynent s\u0142yn\u0105\u0142 z edukacji. To w ko\u0144cu w Europie mia\u0142a miejsce rewolucja przemys\u0142owa, wymagaj\u0105ca do\u015b\u0107 sporej wiedzy technicznej. To w Europie powsta\u0142 trzon my\u015bli filozoficznej, ekonomicznej i politycznej \u015bwiata. To w\u00a0Europie tworzono najskuteczniejsze si\u0142y zbrojne. To w Europie powstawa\u0142y najpi\u0119kniejsze dzie\u0142a sztuki, dzie\u0142a architektoniczne. Te skarby \u015bwiatowego dorobku nie by\u0142y dzie\u0142em przypadku, […]<\/p>\n","protected":false},"author":3,"featured_media":10475,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[4],"tags":[],"class_list":["post-10474","post","type-post","status-publish","format-standard","has-post-thumbnail","hentry","category-eseje-polityczne"],"yoast_head":"\n