Od stycznia 2023 roku najni\u017csze wynagrodzenie brutto b\u0119dzie wynosi\u0107 3490 z\u0142otych, a od lipca \u2013 3600 z\u0142. To odpowiednio o 15,9 proc. i o 19,6 proc. wi\u0119cej ni\u017c w 2022 roku. Niewiele mniej wzrosn\u0105 minimalne stawki godzinowe dla um\u00f3w cywilnoprawnych \u2013 o 15,7 proc. (do 22,80 z\u0142) po Nowym Roku i o 19,3 proc. (do 23,50 z\u0142) sze\u015b\u0107 miesi\u0119cy p\u00f3\u017aniej. Dwukrotna podwy\u017cka wynika z przepis\u00f3w ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za prac\u0119, wed\u0142ug kt\u00f3rych je\u015bli prognozowany na nast\u0119pny rok wska\u017anik cen wynosi co najmniej 105 proc. (inflacja na poziomie 5 proc.), ustala si\u0119 dwa terminy zmiany wysoko\u015bci p\u0142acy minimalnej.<\/p>\n\n\n\n
\u2013 Pracodawcy nie maj\u0105 wyboru i musz\u0105 podnie\u015b\u0107 dwa razy wynagrodzenia dla tych pracownik\u00f3w, kt\u00f3rzy otrzymuj\u0105 p\u0142ac\u0119 minimaln\u0105, ale te\u017c jest tak, \u017ce w zwi\u0105zku z wysok\u0105 stawk\u0105 inflacji pracownicy mog\u0105 chcie\u0107 wi\u0119cej zarabia\u0107. Wi\u0119c podwy\u017cki nie b\u0119d\u0105 dotyczy\u0107 wy\u0142\u0105cznie tych os\u00f3b, kt\u00f3re otrzymuj\u0105 wynagrodzenie minimalne, ale pracodawcy b\u0119d\u0105 musieli si\u0119 liczy\u0107 z tym, \u017ce dla cz\u0119\u015bci pracownik\u00f3w wynagrodzenia, pomimo gorszej sytuacji ekonomicznej, musz\u0105 by\u0107 wy\u017csze \u2013<\/em> m\u00f3wi agencji informacyjnej Newseria Biznes Piotr Arak, dyrektor Polskiego Instytutu Ekonomicznego.<\/p>\n\n\n\n Jeszcze w 2015 roku najni\u017csza pensja wynosi\u0142a 1286,16 z\u0142 netto, a od 1 lipca 2023 roku b\u0119dzie to 2783,86 z\u0142 netto, czyli przesz\u0142o dwukrotnie wi\u0119cej. Pobiera j\u0105 oko\u0142o miliona pracownik\u00f3w w Polsce.<\/p>\n\n\n\n \u2013 Sektor finans\u00f3w publicznych ze wzgl\u0119du na ewentualne zacie\u015bnianie wydatk\u00f3w w 2023 roku mo\u017ce mie\u0107 problem z podwy\u017cszaniem wynagrodze\u0144 i dlatego te\u017c w 2022 roku wysoko\u015b\u0107 podwy\u017cek nie by\u0142a tak du\u017ca jak np. w sektorze prywatnym. Natomiast wydaje mi si\u0119, \u017ce sytuacja bud\u017cetowa r\u00f3\u017cnych instytucji publicznych jest na tyle dobra, \u017ce pozwala na zrealizowanie tych podwy\u017cek w przysz\u0142ym roku \u2013<\/em> m\u00f3wi Piotr Arak.<\/p>\n\n\n\n Jak przyznaje, przysz\u0142y rok b\u0119dzie ci\u0119\u017cki dla rynku pracy i zatrudnienia w Polsce, ale przyczyn\u0105 nie b\u0119dzie wzrost p\u0142acy minimalnej<\/p>\n\n\n\n \u2013 Wprowadzana i podwy\u017cszana p\u0142aca minimalna dla poszczeg\u00f3lnych sektor\u00f3w gospodarki w przesz\u0142o\u015bci najcz\u0119\u015bciej, wed\u0142ug bada\u0144 ekonometryk\u00f3w, prowadzi\u0142a do tego, \u017ce zwi\u0119ksza\u0142a si\u0119 produktywno\u015b\u0107 tych sektor\u00f3w \u2013 <\/em>m\u00f3wi dyrektor PIE. \u2013 Albo te\u017c znacz\u0105cy wzrost wysoko\u015bci wynagrodze\u0144, i to niekoniecznie wy\u0142\u0105cznie przez wysoko\u015b\u0107 p\u0142acy minimalnej, prowadzi\u0142 do automatyzacji czy robotyzacji pewnych sektor\u00f3w. Natomiast wynagrodzenia podnosz\u0105ce si\u0119 w gospodarce do tej pory nie mia\u0142y wielu negatywnych efekt\u00f3w, cz\u0119\u015bciej pozytywne, przynajmniej wed\u0142ug tych bada\u0144, kt\u00f3re by\u0142y do tej pory realizowane.<\/em><\/p>\n\n\n\n Niewykluczony wzrost stopy bezrobocia b\u0119dzie pok\u0142osiem spowolnienia gospodarczego lub nawet recesji w pierwszym p\u00f3\u0142roczu 2023 roku. Obecnie bezrobocie w Polsce jest jednym z najni\u017cszych we Wsp\u00f3lnocie. Wed\u0142ug danych Eurostatu zgodnie z unijn\u0105 metodologi\u0105 we wrze\u015bniu ni\u017csze by\u0142o tylko w Czechach (2,2 proc. vs. 2,6 proc. w Polsce). Z najnowszego \u201eRaportu o inflacji NBP\u201d wynika, \u017ce odsetek ten wzro\u015bnie do 4,8\u20134,9 proc. pod koniec 2024 i w 2025 roku.<\/p>\n\n\n\n \u2013 Pomimo du\u017cego wzrostu polskie wynagrodzenie minimalne jest dalej umiarkowane na tle pa\u0144stw Unii Europejskiej. W tym momencie to jest w okolicach 600 euro, w przypadku wielu pa\u0144stw te wielko\u015bci s\u0105 dwukrotnie, a nawet trzykrotnie wy\u017csze \u2013<\/em> m\u00f3wi Jakub Rybacki, ekonomista Polskiego Instytutu Ekonomicznego. \u2013 Wzrost naszej p\u0142acy minimalnej jest szybki, ale r\u00f3wnocze\u015bnie obserwujemy te\u017c os\u0142abianie si\u0119 z\u0142otego, co troch\u0119 niweluje ten efekt. Tutaj nie dochodzi do utraty konkurencyjno\u015bci w zwi\u0105zku z rosn\u0105cymi kosztami pracy na tle og\u00f3lnounijnym, mi\u0119dzynarodowym.<\/em><\/p>\n\n\n\n Kwesti\u0105 p\u0142acy minimalnej zaj\u0119\u0142a si\u0119 w tym roku Unia Europejska. Parlament we wrze\u015bniu przeg\u0142osowa\u0142, a Rada Europejska przyj\u0119\u0142a na pocz\u0105tku pa\u017adziernika dyrektyw\u0119, kt\u00f3ra ma zosta\u0107 wprowadzona do krajowych legislacji w ci\u0105gu dw\u00f3ch lat. Zak\u0142ada ona harmonizacj\u0119, ale nie wysoko\u015bci, tylko relacji p\u0142acy minimalnej do \u015bredniego wynagrodzenia na poziomie 50 proc. \u015bredniego wynagrodzenia brutto lub 60 proc. mediany wynagrodze\u0144. W przypadku Polski r\u00f3\u017cnica nie powinna by\u0107 mocno odczuwalna. W I po\u0142owie 2022 roku \u015brednie wynagrodzenie w Polsce w gospodarce narodowej wynosi\u0142o niespe\u0142na 6200 z\u0142 brutto, podczas gdy p\u0142aca minimalna obowi\u0105zuj\u0105ca w tym roku to 3010 z\u0142.<\/p>\n\n\n\n \u2212 Zazwyczaj wysoko\u015b\u0107 p\u0142acy minimalnej najlepiej por\u00f3wnywa\u0107 do \u015bredniego b\u0105d\u017a medianowego wynagrodzenia. Rozbie\u017cno\u015bci w UE s\u0105 du\u017ce. Rekordzist\u0105 jest Francja, gdzie wynagrodzenie minimalne odpowiada mniej wi\u0119cej 65 proc. medianowego wynagrodzenia, natomiast s\u0105 te\u017c pa\u0144stwa, gdzie ten odsetek wynosi 40 proc. \u2013 <\/em>m\u00f3wi Jakub Rybacki. \u2013 To b\u0119dzie du\u017ce wyzwanie dla cz\u0119\u015bci pa\u0144stw, gdzie te warto\u015bci s\u0105 o 20 pkt proc. ni\u017csze. Cz\u0119\u015b\u0107 pa\u0144stw, kt\u00f3re historycznie do tej pory w niewielkim stopniu podnosi\u0142y wynagrodzenia minimalne, b\u0119dzie musia\u0142a zmodyfikowa\u0107 swoj\u0105 polityk\u0119. To mo\u017ce mie\u0107 r\u00f3\u017cne skutki dla rynku pracy. Ostatnie lata nie daj\u0105 jednoznacznych dowod\u00f3w, \u017ce ten wzrost jakoby silniej mia\u0142 rzutowa\u0107 na bezrobocie, natomiast dalej jest zagro\u017cenie, \u017ce tutaj mog\u0105 wyst\u0105pi\u0107 jakie\u015b zwolnienia.<\/em><\/p>\n\n\n\n Do wprowadzenia dyrektywy nie b\u0119d\u0105 zobowi\u0105zane kraje, gdzie p\u0142aca minimalna nie obowi\u0105zuje. Jest ich sze\u015b\u0107: Austria, Dania, Finlandia, Szwecja, W\u0142ochy i Cypr. Tam poziom wynagrodzenia ustala si\u0119 w drodze negocjacji zbiorowych. Dzi\u0119ki wysokiej kulturze rozm\u00f3w zbiorowych z pracodawcami przedstawiciele pracownik\u00f3w s\u0105 w stanie negocjowa\u0107 pe\u0142n\u0105 siatk\u0119 p\u0142ac tak\u017ce dla os\u00f3b najmniej zarabiaj\u0105cych.<\/p>\n\n\n\n