REKLAMA / Advertisement

Reklama / Advertisement

Słoweński port rozpoczyna współpracę z polskimi regionami

143

W trakcie odbywającego się w ubiegłą środę Walnego Zebrania Członków Stowarzyszenia Polskich Regionów Korytarza Bałtyk-Adriatyk przyjęto pierwszego zagranicznego członka wspierającego. Jest nim port morski w słoweńskim Koprze (Luka Koper). Do Stowarzyszenia przystąpiło również Stowarzyszenie Metropolia Poznań.

Stowarzyszenie Polskich Regionów KTBA jest organizacją skupiającą przede wszystkim polskie województwa przez które przebiega korytarz sieci TEN-T Bałtyk-Adriatyk. Naturalne jest zatem członkostwo Województwa Kujawsko-Pomorskiego w tym Stowarzyszeniu. Organizacja zajmuje się głównie koordynacją współpracy ponadregionalnej oraz promowaniem idei transportu multimodalnego.

Dzień wcześniej Stowarzyszenie Polskich Regionów KTBA było współorganizatorem konferencji w Urzędzie Marszałkowskim („Multimodalność i wykorzystanie potencjału śródlądowych dróg wodnych w Korytarzu Bałtyk-Adriatyk”) w ramach odbywającego się w Toruniu Welconomy XXVI. Wśród prelegentów był Dariusz Mierkiewicz reprezentujący Port w Koprze – Nasz port plasuje się w swojej wielkości pomiędzy Gdańskiem a Gdynią, bliżej Gdyni. Obsługuje prawie wszystkie rodzaje ładunków – opowiadał.

Reklama / Advertisement

Mierkiwicz mówił m.in. o tym, iż przez Koper przechodzi większość polskich jabłek eksportowanych do m.in. Senegalu, Maroko, Libii, Tunezji i Sudanu. Do nas natomiast trafiają przez ten port pomarańcze, winogrona i ananasy.

Przedstawiciel słoweńskiego portu wskazywał na dużą liczbę obsługiwanych statków z egipskiej Aleksandrii i izraelskiej Hajfy. Średni czas transportu kontenerów z Aleksandrii to 5 dni, czyli około 1/4 czasu potrzebnego, aby przypłynąć do Hamburga czy któregoś z polskich portów. To zdaniem Mierkiwicza buduje konkurencyjność portu w Koprze wśród klientów zwracających uwagę na ,,tranzytime”. Obecnie Koper oddziałuje już na południową Polskę przez Katowice i Wrocław, ale dzięki rozwojowi korytarza Bałtyk-Adriatyk być może będzie odgrywał większą rolę w naszym kraju.

Korytarz Bałtyk-Adriatyk został wytyczony dla połączenia portów nad Bałtykiem (Gdańsk, Gdynia, Szczecin, Świnoujście) z portami nad Adriatykiem (Koper, Triest, Rawenna i Wenecja). Kolejowe ogniwo tego korytarza przebiega przez Bydgoszcz stąd też przy dobrym wykorzystaniu tej szansy, w naszym regionie mogłoby powstać kluczowe centrum logistyczne dla portów bałtyckich. Kontenery odbierane przez polskie porty nad Bałtykiem, mogłyby zostać zwiezione do Bydgoszczy i stąd dla lepszej efektywności ekonomicznej jednym pociągiem posłane do Kopru. Tego typu działania są bowiem elementem nowoczesnej logistyki.

Reklama / Advertisement

Łukasz Religa

Łukasz Religa – redaktor naczelny Portalu Kujawskiego (www.portalkujawski.pl). Staram się zwiększać zainteresowanie społeczeństwa sprawami publicznymi. Próbuje wdrażać nowe rozwiązania medialne w Internecie.

Reklama / Advertisement