Prawo.pl: ZUS ostrzega przed oszustami handlującymi w sieci bonem turystycznym

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że wprowadzone od 1 sierpnia bony turystyczne, stanowiące formę dofinansowania wypoczynku dzieci, nie podlegają wymianie na gotówkę ani na inne środki płatnicze. ZUS przestrzega też przed korzystaniem ze znajdujących się w internecie ofert sprzedaży tych bonów, gdyż mogą z nich korzystać wyłącznie osoby uprawnione – podaje Prawo.pl.

– Wydaliśmy już około 35 tys. bonów na kwotę ponad 30 mln złotych. Beneficjenci wykonali już pierwsze płatności bonem – poinformowała w sobotę prof. Gertruda Uścińska, prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. – Tego dnia ZUS wydał (do godz. 10:00) 34398 bonów o łącznej wartości ponad 30 mln złotych. „Beneficjenci wykonali już 45 płatności bonami na łączną kwotę ponad 41 tys. złotych.

REKLAMA/Advertisement

Według Prawo.pl, kiedy 1 sierpnia ruszyło dofinansowanie do wypoczynku dzieci w postaci bonów turystycznych, niemal od razu pojawiły się w sieci oferty ich sprzedaży. Jak informuje portal, wystarczyło wydać 400 zł, by „kupić” bon o wartości 500 zł.

Prawo.pl zapytało ZUS o przeciwdziałanie tym nadużyciom. W nadesłanym piśmie ZUS przypomina, że z bonu turystycznego skorzystać mogą tylko osoby uprawnione. „Za pomocą bonu osoba uprawniona może dokonywać płatności za usługi hotelarskie lub imprezy turystyczne realizowane na rzecz dziecka, na które tej osobie przyznano dodatek lub świadczenie wychowawcze (Rodzina „500 plus”)”.

REKLAMA/Advertisement

– Ponadto zgodnie z art. 5 ustawy bon nie podlega wymianie na gotówkę, inne prawne środki płatnicze oraz inne środki wymiany – podkreśla Zakład.

Prosi też o rozwagę w podejmowaniu decyzji o skorzystaniu z oferty płatnych usług dotyczących pomocy przy założeniu PUE ZUS i aktywacji Polskiego Bonu Turystycznego.

REKLAMA/Advertisement

– Nie należy osobom trzecim udostępniać swojego loginu i hasła do Platformy Usług Elektronicznych ZUS. Trzeba pamiętać, że na PUE ZUS klienci ZUS mają dostęp do swoich różnych danych – np. do danych na temat zgłoszenia do ubezpieczeń, o zwolnieniach lekarskich, o pobranych zasiłkach. Nikt poza klientem (lub upoważnioną przez niego osobą) nie powinien mieć dostępu do tych danych – ostrzega ZUS.

Zapewnia, że jeżeli ktoś potrzebuje pomocy przy aktywacji bonu, to powinien kontaktować się z całodobową infolinią pod nr tel. 22 11 22 111 lub e-mail: bon@zus.pl. Pomoc w założeniu konta na PUE ZUS każdy zainteresowany uzyska też w każdej placówce ZUS.

Pełen tekst artykułu: LINK