REKLAMA / Advertisement

REKLAMA / Advertisement

Fałszywe informacje rozprzestrzeniają się szybciej niż fakty

317

Nieprawdziwe doniesienia wędrują na Twitterze szybciej i mają większy zasięg niż prawda. Za rozprzestrzenianie fałszywych informacji odpowiedzialność ponoszą w głównej mierze ludzie – zawiadamia „Science”.

Naukowcy z Instytutu Technologicznego Massachusetts (USA) przeanalizowali 126 tys. historii udostępnianych na Twitterze ponad 4,5 miliona razy, przez około 3 miliony użytkowników, na przestrzeni lat 2006-2017.

REKLAMA

REKLAMA / Advertisement

Doszli do wniosku, że nieprawdziwe informacje mają na Twitterze znacznie szerszy zasięg niż fakty, i są przez użytkowników tego portalu udostępniane o 70 proc. częściej. Dotarcie do takiej samej liczby odbiorców zajmuje prawdziwym newsom aż sześć razy więcej czasu.

Nowiny, zarówno te prawdziwe, jak i zmyślone, najczęściej dotyczą spraw związanych z polityką, rzadziej zaś tematów z obszaru biznesu, terroryzmu, nauki czy katastrof naturalnych.

REKLAMA / Advertisement

Winę za rozpowszechnianie fałszywych wieści w głównej mierze ponoszą ludzie, a nie np. boty – programy specjalnie stworzone w celu powielania nieprawdziwych treści.

Dlaczego ludzie tak chętnie dzielą się niesprawdzonymi informacjami? Prawdopodobnie chcą przyciągnąć uwagę, zabłysnąć na tle innych użytkowników. We współczesnym świecie każda informacja jest wiele warta, a nowa i szokująca informacja to towar na wagę złota.

REKLAMA / Advertisement

Badacze ustalili, że ludzie inaczej reagują na prawdziwe i nieprawdziwe doniesienia. Fałszywe nowiny wzbudzają u odbiorców silniejsze emocje, takie jak zaskoczenie, strach lub obrzydzenie. Prawdziwe newsy wiążą się przeważnie z uczuciem smutku lub nadziei.

– Wykazaliśmy, że fałsz rozprzestrzenia się znacznie dalej, szybciej, głębiej i szerzej niż prawda, i dotyczy to wszystkich kategorii informacji – mówi prof. Sinan Aral, jeden z autorów badania.

materiały wyborcze

materiały wyborcze

– Wyniki naszego badania rzucają nowe światło na fundamentalne aspekty naszego ekosystemu komunikacji internetowej – dodaje jego kolega z zespołu Deb Roy.

Więcej na temat badania znajdziemy pod adresem: science.sciencemag.org

ooo/ agt/

REKLAMA / Advertisement

REKLAMA / Advertisement

za: Serwis Nauka w Polsce PAP

REKLAMA / Advertisement